Suun omahoidon välineet, tuotteet ja menetelmät - opetusvideot suuhygienistiopiskelijoille
Erätuli, Annika; Savola, Selina; Lauri, Soile (2024)
Erätuli, Annika
Savola, Selina
Lauri, Soile
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432950
Tiivistelmä
Suun omahoidon ohjaus kuuluu suuhygienistin ydinosaamiseen. Suun omahoito ehkäisee suun sairauksia ja siksi se on olennainen osa suun terveyden ylläpitoa. Suuhygienistin tulisi hallita suun omahoidon välineet, tuotteet ja menetelmät. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana oli Savonia ammattikorkeakoulu. Videoiden kohderyhmänä oli suuhygienistiopiskelijat. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa opetusvideot suun omahoidon välineistä, tuotteista ja menetelmistä suuhygienistiopiskelijoille. Suun terveyteen vaikuttavat tekijät -opintojaksolle. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää suuhygienistiopiskelijoiden oppimista luomalla erilaisia oppimistyylejä tukevia opetusvideoita.
Kehittämistyö aloitettiin tutustumalla teoriatietoon kotimaisista ja kansainvälisistä tietokannoista suun omahoidon välineistä, tuotteista ja menetelmistä sekä kehittämistyön menetelmään. Opetusvideot suunniteltiin ja toteutettiin kerätyn tiedon pohjalta. Aihealueita olivat hampaiden harjaus erilaisilla hammasharjoilla, hammasvälien puhdistus eri välineillä sekä proteesien puhdistus. Aiheet päädyttiin jakamaan viiteen eri videoon. Pyrimme tekemään opetusvideot laadukkaan videon kriteerien perusteella. Videoihin lisättiin ääniraita, tekstitykset sekä kuvia havainnollistamaan kerrontaa. Videot editoitiin, jotta rakenne saatiin loogiseksi, kieli ymmärrettäväksi sekä niissä huomioitiin eri oppimistyylit. Videot julkaistiin Youtubessa.
Opetusvideoista pyydettiin palautetta suuhygienistiopiskelijoilta ja tutkinto-ohjelman opettajilta Webropol-palautelomakkeen avulla. Palautelomakkeeseen vastasi 18 henkilöä (n=18). Kyselytulokset osoittivat, että opetusvideoiden laatu on pääosin erittäin hyvä, mutta parantamismahdollisuuksia on joillakin osa-alueilla. Vastaajat kokivat, että opetusvideoiden kulku oli johdonmukaista ja helposti ymmärrettävää sekä erilaiset oppimistyylit oli otettu hyvin huomioon. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat laadukkaiden videoiden kriteerien perusteisiin. Opetusvideoita voitaisiin hyödyntää jatkossa suun terveyden ammattilaisten omahoidon ohjauksessa sekä potilaiden katsottavaksi odotustiloissa tai kotona.
Kehittämistyö aloitettiin tutustumalla teoriatietoon kotimaisista ja kansainvälisistä tietokannoista suun omahoidon välineistä, tuotteista ja menetelmistä sekä kehittämistyön menetelmään. Opetusvideot suunniteltiin ja toteutettiin kerätyn tiedon pohjalta. Aihealueita olivat hampaiden harjaus erilaisilla hammasharjoilla, hammasvälien puhdistus eri välineillä sekä proteesien puhdistus. Aiheet päädyttiin jakamaan viiteen eri videoon. Pyrimme tekemään opetusvideot laadukkaan videon kriteerien perusteella. Videoihin lisättiin ääniraita, tekstitykset sekä kuvia havainnollistamaan kerrontaa. Videot editoitiin, jotta rakenne saatiin loogiseksi, kieli ymmärrettäväksi sekä niissä huomioitiin eri oppimistyylit. Videot julkaistiin Youtubessa.
Opetusvideoista pyydettiin palautetta suuhygienistiopiskelijoilta ja tutkinto-ohjelman opettajilta Webropol-palautelomakkeen avulla. Palautelomakkeeseen vastasi 18 henkilöä (n=18). Kyselytulokset osoittivat, että opetusvideoiden laatu on pääosin erittäin hyvä, mutta parantamismahdollisuuksia on joillakin osa-alueilla. Vastaajat kokivat, että opetusvideoiden kulku oli johdonmukaista ja helposti ymmärrettävää sekä erilaiset oppimistyylit oli otettu hyvin huomioon. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat laadukkaiden videoiden kriteerien perusteisiin. Opetusvideoita voitaisiin hyödyntää jatkossa suun terveyden ammattilaisten omahoidon ohjauksessa sekä potilaiden katsottavaksi odotustiloissa tai kotona.