Vertaisryhmätoimintaa nuorille ADHD-piirteisille vanhemmille - Toimintamalli ryhmänohjaukseen
Sipilä, Mira; Koponen, Tuulia (2024)
Sipilä, Mira
Koponen, Tuulia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432918
Tiivistelmä
ADHD vaikuttaa monen lapsiperheen arkeen. ADHD-piirteisten vanhempien tuen saaminen on puutteellista. Arvion mukaan Suomessa on vielä paljon aikuisia ilman ADHD-diagnoosia ja ymmärrystä omista haasteistaan. Tuen saaminen on tärkeää, oli diagnoosia tai ei, koska usein ADHD-piirteet haittaavat arkea. ADHD-piirteisiin liittyy usein arjenhallinnan, toiminnanohjauksen ja tunnesäätelyn haasteita, jotka vaikuttavat vanhemmuuteen. Vertaisryhmätoiminnalla voidaan tukea vanhemmuutta ja ehkäistä sekundäärisiä ongelmia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehitettiin toimintamalli ADHD-piirteisten nuorten vanhempien vertaisryhmän ohjaamiseen. Vertaisryhmätoiminnan tavoitteena oli vastata tarpeeseen nuorten vanhempien vertaisryhmästä ja tukea ryhmään osallistuvien vanhemmuutta suunnittelemalla teemallisia, keskustelun ja jakamisen mahdollistavia sekä voimavaroja vahvistavia toimintakertoja. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pohjois-Savon hyvinvointialueen Nepsy-tiimi.
Toimintamalli toteutettiin kehittämistyön konstruktivistisen mallin mukaan. Teoriaosuudessa keskeisiä teemoja olivat vanhemmuuden tukeminen vertaisryhmätoiminnalla ja ADHD-piirteiden vaikutukset vanhemmuuteen. Teoriassa käsiteltiin esimerkiksi vahvuus- ja voimavarakeskeistä työotetta, psykoedukaatiota, tunnetaitoja sekä itsetuntoa.
Kyselyn avulla kerättiin palautetta toimintamallista Nepsy-tiimin yhteistyöverkoston ammattilaisilta sekä asiakasraadin vanhemmilta. Saadun palautteen perusteella toimintamalli koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi työvälineeksi ammattilaisille. Teemat olivat kohderyhmälle sopivia ja niissä huomioitiin vanhemmuuden tukeminen. Toimintamallia jaetaan Nepsy-tiimin yhteistyöverkostoihin. Jatkokehittämistyönä Nepsy-tiimi on suunnitellut toimintamallin pilotointia, jossa sen toimivuutta voidaan arvioida kattavammin käytännössä ja vanhempien palautteen pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehitettiin toimintamalli ADHD-piirteisten nuorten vanhempien vertaisryhmän ohjaamiseen. Vertaisryhmätoiminnan tavoitteena oli vastata tarpeeseen nuorten vanhempien vertaisryhmästä ja tukea ryhmään osallistuvien vanhemmuutta suunnittelemalla teemallisia, keskustelun ja jakamisen mahdollistavia sekä voimavaroja vahvistavia toimintakertoja. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pohjois-Savon hyvinvointialueen Nepsy-tiimi.
Toimintamalli toteutettiin kehittämistyön konstruktivistisen mallin mukaan. Teoriaosuudessa keskeisiä teemoja olivat vanhemmuuden tukeminen vertaisryhmätoiminnalla ja ADHD-piirteiden vaikutukset vanhemmuuteen. Teoriassa käsiteltiin esimerkiksi vahvuus- ja voimavarakeskeistä työotetta, psykoedukaatiota, tunnetaitoja sekä itsetuntoa.
Kyselyn avulla kerättiin palautetta toimintamallista Nepsy-tiimin yhteistyöverkoston ammattilaisilta sekä asiakasraadin vanhemmilta. Saadun palautteen perusteella toimintamalli koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi työvälineeksi ammattilaisille. Teemat olivat kohderyhmälle sopivia ja niissä huomioitiin vanhemmuuden tukeminen. Toimintamallia jaetaan Nepsy-tiimin yhteistyöverkostoihin. Jatkokehittämistyönä Nepsy-tiimi on suunnitellut toimintamallin pilotointia, jossa sen toimivuutta voidaan arvioida kattavammin käytännössä ja vanhempien palautteen pohjalta.
