Suo, kuokka ja zoomerit: z-sukupolven työntekijöiden odotuksia työelämältä, työnantajalta ja johtamiselta
Karvonen, Piia; Karvonen, Piia (2024)
Karvonen, Piia
Karvonen, Piia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432914
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Z-sukupolven, eli vuonna 1995 tai sen jälkeen syntyneiden, työntekijöiden odotuksia työnantajasta, työelämästä sekä esihenkilötyöskentelystä. Mikä houkuttelee nuoria työntekijöitä sitoutumaan organisaatioon? Millaisia asioita he työnantajassa arvostavat ja millaisia asioita he pitävät työssä ja johtamisessa tärkeinä? Mitkä ovat ne veto- ja pitovoimat, joilla nuoret saadaan sitoutumaan työnantajaan ja pidettyä sosiaali- ja terveysalalla?
Aineiston keruumenetelmänä opinnäytetyössä oli avoin kyselylomake, joka toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Savas-Säätiö sr., joka kontaktoi työntekijöitään opinnäytetyöhön liittyen. Vastaajat, jotka täyttivät opinnäytetyön vastaajille asetetut kriteerit, etenivät avoimessa kyselylomakkeessa aina seuraavaan kysymykseen. Kaikkiin kysymyksiin oli pakko vastata. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineiston teemoiksi muodostuivat hyvä esihenkilö, odotukset työnantajalta ja työelämältä sekä työnantajaan sitoutuminen. Kerätystä aineistosta pyrittiin löytämään teemoihin kuuluvia vastauksia, jonka jälkeen nämä lausumat pelkistettiin. Tämän jälkeen ne yhdistettiin ala- ja pääluokiksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Z-sukupolven edustamat työntekijät odottivat esihenkilöltä saavutettavuutta, tasapuolisuutta sekä työhyvinvoinnin, osaamisen ja ristiriitatilanteiden johtamista. Työnantajalta odotetaan joustavuutta, nykyaikaisuutta, luotettavuutta, vuorovaikutuksellisuutta, reiluutta ja tasa-arvoista kohtelua. Työnantajan odotetaan pitävän huolta työntekijöistään ja olevan näistä aidosti kiinnostunut. Työssä tärkeänä pidettiin asiakkaita, toimivia työtiloja ja -välineitä, vapautta käyttää työssä omaa persoonaa, riittävää palkkausta työn vaativuus huomioiden, helposti lähestyttävää esihenkilöä, hyvää työilmapiiriä ja sen toimivuutta. Työn toivotaan tukevan myös vapaa-aikaa, sillä työhyvinvointi on kokonaisvaltaista. Työnantajan maine, joustavuus ja työsuhde-edut ovat tärkeitä Z-sukupolven edustajille. Tärkeäksi koettiin mahdollisuus vaikuttaa omiin työvuoroihin, oma terveydentila ja omat voimavarat.
Työn tavoite oli tuoda tietoa avuksi esihenkilötyöskentelyyn, jotta esihenkilöiden olisi helpompi ymmärtää ja huomioida muuttuvan työelämän haasteet nuorten työntekijöiden johtamisessa. Opinnäytetyön tuottaman tiedon avulla lisätään ymmärrystä nuorten työntekijöiden odotuksista työelämää kohtaan. Tämän avulla nuoria työntekijöitä pystytään johtamaan heidän tarpeistaan lähtöisin sekä sitouttamaan työnantajaan. Olisi mielenkiintoista toteuttaa sama avoin kyselylomake myös jo ikääntyneemmälle sukupolvelle, jolloin voisi tarkastella mahdollisia eroavaisuuksia sukupolvien välillä. Vertailua voisi tehdä myös eri ammattialojen välillä. Sosiaali- ja terveysalan työn toteutus on hyvin ihmisläheistä työtä, jota ei voida aina toteuttaa etätyönä ilman fyysistä kontaktia asiakkaaseen.
Aineiston keruumenetelmänä opinnäytetyössä oli avoin kyselylomake, joka toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Savas-Säätiö sr., joka kontaktoi työntekijöitään opinnäytetyöhön liittyen. Vastaajat, jotka täyttivät opinnäytetyön vastaajille asetetut kriteerit, etenivät avoimessa kyselylomakkeessa aina seuraavaan kysymykseen. Kaikkiin kysymyksiin oli pakko vastata. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineiston teemoiksi muodostuivat hyvä esihenkilö, odotukset työnantajalta ja työelämältä sekä työnantajaan sitoutuminen. Kerätystä aineistosta pyrittiin löytämään teemoihin kuuluvia vastauksia, jonka jälkeen nämä lausumat pelkistettiin. Tämän jälkeen ne yhdistettiin ala- ja pääluokiksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Z-sukupolven edustamat työntekijät odottivat esihenkilöltä saavutettavuutta, tasapuolisuutta sekä työhyvinvoinnin, osaamisen ja ristiriitatilanteiden johtamista. Työnantajalta odotetaan joustavuutta, nykyaikaisuutta, luotettavuutta, vuorovaikutuksellisuutta, reiluutta ja tasa-arvoista kohtelua. Työnantajan odotetaan pitävän huolta työntekijöistään ja olevan näistä aidosti kiinnostunut. Työssä tärkeänä pidettiin asiakkaita, toimivia työtiloja ja -välineitä, vapautta käyttää työssä omaa persoonaa, riittävää palkkausta työn vaativuus huomioiden, helposti lähestyttävää esihenkilöä, hyvää työilmapiiriä ja sen toimivuutta. Työn toivotaan tukevan myös vapaa-aikaa, sillä työhyvinvointi on kokonaisvaltaista. Työnantajan maine, joustavuus ja työsuhde-edut ovat tärkeitä Z-sukupolven edustajille. Tärkeäksi koettiin mahdollisuus vaikuttaa omiin työvuoroihin, oma terveydentila ja omat voimavarat.
Työn tavoite oli tuoda tietoa avuksi esihenkilötyöskentelyyn, jotta esihenkilöiden olisi helpompi ymmärtää ja huomioida muuttuvan työelämän haasteet nuorten työntekijöiden johtamisessa. Opinnäytetyön tuottaman tiedon avulla lisätään ymmärrystä nuorten työntekijöiden odotuksista työelämää kohtaan. Tämän avulla nuoria työntekijöitä pystytään johtamaan heidän tarpeistaan lähtöisin sekä sitouttamaan työnantajaan. Olisi mielenkiintoista toteuttaa sama avoin kyselylomake myös jo ikääntyneemmälle sukupolvelle, jolloin voisi tarkastella mahdollisia eroavaisuuksia sukupolvien välillä. Vertailua voisi tehdä myös eri ammattialojen välillä. Sosiaali- ja terveysalan työn toteutus on hyvin ihmisläheistä työtä, jota ei voida aina toteuttaa etätyönä ilman fyysistä kontaktia asiakkaaseen.