Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakastyytyväisyyskysely Kimppakodille ja asukkaiden kehittämistoimenpide-ehdotukset

Ahola, Anne-Mari; Eskola, Tanja (2024)

 
Avaa tiedosto
Ahola_Anne-Mari_Eskola_Tanja.pdf (942.6Kt)
Lataukset: 


Ahola, Anne-Mari
Eskola, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433083
Tiivistelmä
Mielenterveysongelmat ovat yleistyneet ja koskettavat nykyään laajasti eri väestöryhmiä. Tämä kehitys on lisännyt kokonaisvaltaisten mielenterveyspalvelujen tarvetta, joihin kuuluvat keskeisesti myös asumispalvelut. Näiden palveluiden tavoitteena on tarjota kuntoutujille laadukas ja turvallinen elinympäristö, jossa on saatavilla tarpeellista tukea ja hoitoa. Asumispalveluiden kehittäminen on tärkeää, jotta voidaan vastata palveluiden kasvavaan kysyntään ja parantaa palvelujen laatua.
Opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely Kimppakoti Oy:n asukkaille. Tarkoituksena oli selvittää asukkaiden tyytyväisyyttä palveluihin sekä tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Kimppakodin toiminnan kehittämisessä.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kyselytutkimuksena Terveyden- ja Hyvinvoinninlaitoksen kyselypohjaa mallina käyttäen, johon tehtiin pieniä muutoksia. Kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia vastauskohtia. Strukturoitujen kysymysten yhteydessä vastaajilla oli mahdollisuus antaa lisätietoa, mikäli vastaus oli joko paras tai huonoin vaihtoehto. Lisäksi vastaajille tarjottiin mahdollisuus antaa vapaata palautetta. Kyselylomakkeen väittämät kattoivat kuusi eri osa-aluetta: palvelu ja avun saaminen, yksinäisyys, turvallisuus, virkistys ja ulkoilu, ruoka sekä yleinen tyytyväisyys elämään. Vastausten analysoinnissa käytettiin Webropol-ohjelmaa. Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla, ja määrällisestä aineistosta luotiin diagrammit havainnollistamaan tuloksia.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten mukaan Kimppakodin asukkaat olivat pääosin tyytyväisiä asumiseen, erityisesti ruokaan, turvallisuuteen sekä saamaansa apuun ja palveluihin. Kehitysehdotuksina esitettiin päivittäisten ulkoilumahdollisuuksien lisäämistä ohjaajan seurassa, poliisin vierailua turvallisuuden tunteen vahvistamiseksi, sekä soittokellon ja sensorin asentamista hätätilanteita varten. Lisäksi toivottiin nettiyhteyksien parantamista, omaa wc:tä, lisää askartelua ja jutteluhetkiä henkilökunnan kanssa sekä aktiviteetteja viikonloppuihin. Tuloksia voidaan hyödyntää asukkaiden palvelujen ja turvallisuuden kehittämisessä.
 
Mental health problems have become more common and today widely affect different population groups. This development has increased the need for comprehensive mental health services, which also include housing services. The aim of these services is to provide rehabilitators with a high-quality and safe living environment where necessary support and care are available. The development of housing services is important in order to meet the growing demand for services and to improve the quality of services.
The subject of the thesis was to conduct a customer satisfaction survey for the residents of Kimppakoti Oy. The purpose was to find out the residents' satisfaction with the services and to generate information that can be used in the development of Kimppakoti's operations.
The customer satisfaction survey was carried out as a survey using the questionnaire template of the Institute of Health and Welfare as a template, with minor changes made to it. The questionnaire contained both structured questions and open answer items. In connection with structured questions, respondents had the opportunity to provide additional information if the answer was either the best or the worst option. In addition, the respondents were offered the opportunity to give free feedback. The statements in the questionnaire covered six different areas: service and getting help, loneliness, safety, recreation and outdoor activities, food and general life satisfaction. The Webropol program was used to analyze the answers. The qualitative material was analyzed using inductive content analysis, and diagrams were created from the quantitative material to illustrate the results.
According to the results of the customer satisfaction survey, the residents of Kimppakoti were mostly satisfied with housing, especially with food, security, and the help and services they received. The development proposals included increasing daily outdoor activities with a guide, visits by the police to strengthen the sense of security and installing a bell and a sensor for emergency situations. In addition, there was hope for improved internet connections, a private toilet, more crafting and talking moments with the staff, and activities for the weekends. The results can be used in the development of residents' services and safety.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste