Oppilaan opintojen tehostaminen standardoidulla opetustyöllä
Översti, Janne (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432810
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää toimivia käytännön ratkaisuja opetuksen ja työtilojen tehostamiseen hyödyntäen Lean-ajattelun periaatteita ja luoda uudenlaista oppimateriaalia pilotin avulla. Pilottiprojekti kesti yhden lukuvuoden, jonka aikana pilottia ja opetusmateriaalia kehitettiin. Tutkimus käyttää konstruktiivista tutkimusotetta, jossa ongelmia ratkaistaan käytännönläheisillä menetelmillä tieteellisen tiedon pohjalta. Konstruktiota tukevat olemassa olevat tieteelliset lähteet ja teoriat, kuten Leanin teoriat, johtamisopit ja oppimisen konstruktivistinen malli. Pilotin tulokset näyttävät lupaavilta, mutta oppimistulosten luotettava arviointi on haasteellista, koska seurantajakso oli lyhyt ja otanta rajallinen.
Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia olivat Lean-periaatteiden soveltuvuuden vahvistaminen opetustyössä ja uuden materiaalin kehittäminen. Kuitenkin tulosten validiteettia heikentää lyhyen aikavälin seuranta ja kattavamman tutkimuksen puute. Tärkeänä kehitysehdotuksena esitettiin pitkän aikavälin seurantatutkimusten tekeminen, jotta oppimistulokset voidaan arvioida luotettavasti. Pilotti osoittaa, että Lean-ajattelun työkalut, kuten jatkuva parantaminen ja prosessien systemaattinen arviointi, ovat hyödyllisiä pedagogisessa kehitystyössä.
Johtopäätöksenä todetaan, että vaikka pilotin tulokset olivat lupaavia ja toimintatavat pohjautuvat vahvaan teoreettiseen tietoon, jatkotutkimuksia tarvitaan vahvistamaan oppimistulosten vaikuttavuutta. Lisäksi työyhteisöllä oli selkeä halu jatkaa Lean-menetelmien hyödyntämistä opetuksen kehittämisessä.
Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia olivat Lean-periaatteiden soveltuvuuden vahvistaminen opetustyössä ja uuden materiaalin kehittäminen. Kuitenkin tulosten validiteettia heikentää lyhyen aikavälin seuranta ja kattavamman tutkimuksen puute. Tärkeänä kehitysehdotuksena esitettiin pitkän aikavälin seurantatutkimusten tekeminen, jotta oppimistulokset voidaan arvioida luotettavasti. Pilotti osoittaa, että Lean-ajattelun työkalut, kuten jatkuva parantaminen ja prosessien systemaattinen arviointi, ovat hyödyllisiä pedagogisessa kehitystyössä.
Johtopäätöksenä todetaan, että vaikka pilotin tulokset olivat lupaavia ja toimintatavat pohjautuvat vahvaan teoreettiseen tietoon, jatkotutkimuksia tarvitaan vahvistamaan oppimistulosten vaikuttavuutta. Lisäksi työyhteisöllä oli selkeä halu jatkaa Lean-menetelmien hyödyntämistä opetuksen kehittämisessä.