Matkailualan digitaalisen markkinoinnin tila : Lappi, Kainuu ja Pohjois-Karjala
Iso-Junno, Maaria (2024)
Iso-Junno, Maaria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432880
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee matkailuyritysten digitaalisen markkinoinnin tilaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi markkinointitoimisto Seven-1, jonka tavoitteena oli tutkimuksen tulosten perusteella kehittää toimintaansa ja saada uusia asiakkaita. Opinnäytetyön keskeinen tutkimusongelma oli: mikä on matkailutoimialan digitaalisen markkinoinnin tila Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa? Tätä kysymystä tarkennettiin kolmella alakysymyksellä: Mitä digitaalisen markkinoinnin työkaluja yritykset käyttävät? Mitkä digimarkkinoinnin työkalut koetaan hyödyllisiksi ja mihin työkaluihin yritykset ovat tulevaisuudessa kiinnostuneita panostamaan? Mitkä tekijät estävät yrityksiä panostamasta digitaaliseen markkinointiin? Lisäksi tavoitteena oli verrata yrityksen sijainnin ja koon vaikutusta digitaalisen markkinoinnin tilaan.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä ovat digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media, verkkosivut, sisällöntuotanto, maksettu mainonta, hakukoneoptimointi, mittaaminen ja analysointi, digimarkkinoinnin työkalut, matkailun digitaaliset jakelukanavat. Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: sosiaalisen median ja verkkosivustojen hyödyntäminen, mittaaminen ja analysointi sekä matkailualan erityispiirteet ja tulevaisuuden teknologiat. Tulokset tarjoavat kattavan kuvan matkailuyritysten digitaalisen markkinoinnin tilasta näillä osa-alueilla. Lisäksi tutkimus osoittaa, että yrityksen koko vaikuttaa merkittävästi digitaalisen markkinoinnin toteutukseen ja työkalujen käyttöön.
Tutkimuksen hyödynnettävyyttä ajatellen saadut tulokset tarjoavat arvokasta tietoa yrityksille, jotka haluavat kehittää digitaalista markkinointiaan. Erityisesti yritykset, joiden digitaalisen markkinoinnin tilassa on paljon kehitettävää voivat hyötyä työn käytännön esimerkeistä ja suosituksista. Yritykset voivat myös verrata omaa markkinoinnin tilaansa muihin yrityksiin ja löytää näin kriittisiä kehittämisen kohteita. Myös opinnäytetyön toimeksiantaja sai työn tulosten myötä hyödyllistä tietoa yritysten digimarkkinoinnin tilasta, jota se voi hyödyntää toimintansa kehittämisessä ja asiakashankinnassa.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä ovat digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media, verkkosivut, sisällöntuotanto, maksettu mainonta, hakukoneoptimointi, mittaaminen ja analysointi, digimarkkinoinnin työkalut, matkailun digitaaliset jakelukanavat. Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: sosiaalisen median ja verkkosivustojen hyödyntäminen, mittaaminen ja analysointi sekä matkailualan erityispiirteet ja tulevaisuuden teknologiat. Tulokset tarjoavat kattavan kuvan matkailuyritysten digitaalisen markkinoinnin tilasta näillä osa-alueilla. Lisäksi tutkimus osoittaa, että yrityksen koko vaikuttaa merkittävästi digitaalisen markkinoinnin toteutukseen ja työkalujen käyttöön.
Tutkimuksen hyödynnettävyyttä ajatellen saadut tulokset tarjoavat arvokasta tietoa yrityksille, jotka haluavat kehittää digitaalista markkinointiaan. Erityisesti yritykset, joiden digitaalisen markkinoinnin tilassa on paljon kehitettävää voivat hyötyä työn käytännön esimerkeistä ja suosituksista. Yritykset voivat myös verrata omaa markkinoinnin tilaansa muihin yrityksiin ja löytää näin kriittisiä kehittämisen kohteita. Myös opinnäytetyön toimeksiantaja sai työn tulosten myötä hyödyllistä tietoa yritysten digimarkkinoinnin tilasta, jota se voi hyödyntää toimintansa kehittämisessä ja asiakashankinnassa.
