Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Ravintoloiden markkinointiviestinnän kehittäminen

Sorvari, Tiina (2024)

 
Avaa tiedosto
Sorvari_Tiina.pdf (1.623Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Sorvari, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533123
Tiivistelmä
Nykyaikaisen ja monikanavaisen markkinoinnin tulee olla suunnitelmallista ja tietoon perustuvaa. Informaationtulvan keskeltä pitää tavoittaa oman kohderyhmän edustajat. Tässä työssä tutkitaan kolmen ravintolan toimipistekohtaisen markkinoinnin nykytilaa. Työn tarkoitus on lisätä ymmärrystä ravintoloiden markkinoinnista ja antaa näkemystä onnistuneen ja vaikuttavan markkinointiviestinnän suunnitteluun. Tutkimuksen pohjalta annetaan kehitysehdotuksia, joiden tavoitteena on parantaa asiakasviestintää, jolloin palvellaan paremmin nykyisiä asiakkaita ja tavoitetaan uusia. Työssä selvitetään mahdollisuuksia yhteistyön lisäämiseen ravintoloiden kesken ja havainnoidaan brändimateriaalien käyttöä ravintolassa.

Työn tavoitteena on kehittää markkinointia kohderavintoloissa. Tarkoitus on löytää joustava ja tehokas tapa toimia näissä kohteissa, sillä ajankäyttö on rajallinen. Markkinoinnin osalta työssä keskitytään niihin asioihin, joita on mahdollista toteuttaa yksittäisessä toimipisteessä.

Teoriaosuuden aluksi esitellään lyhyesti, markkinointiajattelun kehitystä sekä palveluiden markkinoinnin erityispiirteitä. Teoriaosa rakentuu G-STIC-mallin (goal, strategy, tactics, implemention, control) mukaan, jossa käydään läpi markkinointisuunnitelman vaiheita. Työssä puhutaan kohderyhmistä, arvoista, hinnoittelusta, brändistä, mainonnasta, myyntityöstä, jakelusta sekä asiakkaan ostoprosessista. Teorian loppuosassa käsitellään digitaalisia kanavia, joita tässä työssä ovat diginäytöt, verkkosivut ja sosiaalinen media.

Työn lähestymistapana on tapaustutkimus. Nykytilasta saatiin tietoa eri menetelmin. Haastatteluilla selvitettiin tekijöiden näkemystä. Havainnoinnin avulla kartoitettiin näkymää paikan päällä, ennakkoon määritellyissä pisteissä. Dokumenttianalyysiä käytetiin verkkosivujen, Google-hakujen ja sosiaalisen median tarkasteluun.
Tutkimuksessa selvisi, että ravintoloiden pääasiallinen markkinointi tapahtuu ravintolassa henkilökohtaisen myyntityön ja mainonnan keinoin. Yhteisiin kampanjoihin osallistutaan ja tehdään omia teemoja. Asiakkaat tunnetaan hyvin. Koulutusta toivotaan markkinoinnin tueksi ja vastuullisuuteen. Verkkosivut olivat yksinkertaiset ja ne keskittyivät ruokalistan näkyvyyteen. Sosiaalisen median tilejä päivitettiin säännöllisesti ja niiltä löytyi vaihtelevaa sisältöä. Julkaisujen tykkäysmäärät olivat melko vähäisiä.

Kehitysehdotuksena suositeltiin lisättävän suunnitelmallisuutta, joka auttaa päivittäisessä toiminnassa ja tukee sisäistä viestintää henkilökunnalle. Ravintolan ulkoiseen näkyvyyteen sekä paikan päällä että verkossa suositellaan kiinnitettävän huomio. Koulutusta suositellaan lisättävän liittyen markkinoinnin toteuttamiseen sekä vastuullisuuteen. Brändimateriaalinen käytön ohjeistus suositellaan tehtävän selkeämmäksi, jotta se ymmärretään ravintolatasolla ja yleisilme saadaan selkeämmäksi asiakkaan näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste