Viestinnän hyödyntäminen strategisessa johtamisessa : viestintästrategia biologisten lääkkeiden sopimusvalmistajalle
Tuomela, Soile (2024)
Tuomela, Soile
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433025
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin viestintää strategiselta eli ylimmältä johtamisen tasolta. Strategia on liiketoiminnallisista valinnoista koostuva kokonaisuus, joka osoittaa yrityksen tulevaisuuden suunnan ja kuvaa ne toimintatavat, jotka tavoitteiden saavuttamisessa on valittu käytettäviksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle viestintästrategia, joka edistää yrityksen tavoitteiden saavuttamista viestinnän keinoin. Viestintästrategia muodostettiin selvittämällä toimeksiantajaorganisaation viestinnän nykytila ja kehittämistavoitteet käyttäen konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen ylemmän johtoryhmän jäseniä. Teemahaastatteluiden yhteenvedon avulla tunnistettiin viestinnän tärkeimmät roolit ja tehtävät. Haastatteluista tehtyjä johtopäätöksiä ja tunnistettuja kehityskohteita arvioitiin tutkimalla dokumenttianalyysin menetelmin toimeksiantajayrityksen toteutunutta viestintää. Viestinnän kokonaistavoite muodostettiin tunnistettujen prioriteettien ja toimeksiantajayrityksen julkisten strategiaelementtien arvojen, mission ja vision avulla. Kokonaistavoite laajennettiin viestintästrategiaksi, joka kuvaa viestinnän toimintatavat, vastuut ja tyylin. Toimeksiantajan erottuvana identiteettinä pidettyä missiota ehdotettiin käytettäväksi viestinnän yhtenäisyyden ja vaikuttavuuden vahvistamisessa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle annettiin esimerkkejä viestinnän hyödyntämisestä strategisessa johtamisessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt viestintästrategia korostaa vuorovaikutteisuuden merkitystä viestinnän keinoin saavutettavissa olevan arvon luonnissa. Tämän tavoitteen edistämiseksi viestinnän vaikuttavuuden seurantaan esitettiin käytettäväksi asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden suorituskykymittareita. Vuorovaikutteisuuden ja tavoitteista johdettujen mittareiden käyttö liittävät opinnäytetyön tietojohtamiseen, jossa tavoitteena on saada liiketoiminnallista hyötyä kokoamalla ja prosessoimalla tietoa erilaisista lähteistä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja yhdistyi tutkimuksen aikana toisen biologisten lääkkeiden sopimusvalmistajan kanssa. Tämän seurauksena opinnäytetyön tuloksena syntyneen viestintästrategian hyödynnettävyys on arvioitava uudelleen suhteessa yrityksen nykyisiin viestintätavoitteisiin ja tapoihin ilmentää itseään.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen ylemmän johtoryhmän jäseniä. Teemahaastatteluiden yhteenvedon avulla tunnistettiin viestinnän tärkeimmät roolit ja tehtävät. Haastatteluista tehtyjä johtopäätöksiä ja tunnistettuja kehityskohteita arvioitiin tutkimalla dokumenttianalyysin menetelmin toimeksiantajayrityksen toteutunutta viestintää. Viestinnän kokonaistavoite muodostettiin tunnistettujen prioriteettien ja toimeksiantajayrityksen julkisten strategiaelementtien arvojen, mission ja vision avulla. Kokonaistavoite laajennettiin viestintästrategiaksi, joka kuvaa viestinnän toimintatavat, vastuut ja tyylin. Toimeksiantajan erottuvana identiteettinä pidettyä missiota ehdotettiin käytettäväksi viestinnän yhtenäisyyden ja vaikuttavuuden vahvistamisessa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle annettiin esimerkkejä viestinnän hyödyntämisestä strategisessa johtamisessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt viestintästrategia korostaa vuorovaikutteisuuden merkitystä viestinnän keinoin saavutettavissa olevan arvon luonnissa. Tämän tavoitteen edistämiseksi viestinnän vaikuttavuuden seurantaan esitettiin käytettäväksi asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden suorituskykymittareita. Vuorovaikutteisuuden ja tavoitteista johdettujen mittareiden käyttö liittävät opinnäytetyön tietojohtamiseen, jossa tavoitteena on saada liiketoiminnallista hyötyä kokoamalla ja prosessoimalla tietoa erilaisista lähteistä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja yhdistyi tutkimuksen aikana toisen biologisten lääkkeiden sopimusvalmistajan kanssa. Tämän seurauksena opinnäytetyön tuloksena syntyneen viestintästrategian hyödynnettävyys on arvioitava uudelleen suhteessa yrityksen nykyisiin viestintätavoitteisiin ja tapoihin ilmentää itseään.