Työnhakijakokemuksen kehittäminen rekrytointiprosessissa
Lappalainen, Eemeli (2024)
Lappalainen, Eemeli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433095
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työnhakijakokemuksen kehittäminen rekrytointiprosessissa. Tarkoituksena oli selvittää, miten rekrytointiprosessia voidaan kehittää siten, että työnhakijakokemus olisi parempi ja houkuttelevampi yrityksessä Wilderness Hotels & Safaris Oy. Pääasiallinen tutkimuskysymys on: Miten rekrytointiprosessia voidaan kehittää yrityksessä työnhakijakokemuksen parantamiseksi? Aputukikysymykset ovat: Miten rekrytointiprosessin eri vaiheet (työpaikkailmoitus, hakemuksen jättäminen, haastattelut ja valintapäätös) vaikuttavat työnhakijoiden kokemukseen yrityksestä? Miten rekrytointiprosessin ai-kana tapahtuva viestintä vaikuttaa työnhakijoiden tyytyväisyyteen ja halukkuuteen ottaa vastaan työtarjous?
Tietoperustan keskeiset käsitteet olivat työnhakijakokemus, rekrytointi ja onnistunut rekrytointi. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tut-kimus eli laadullinen tutkimus. Kyselytutkimuksen toteutin hyödyntäen Webropol-järjestelmää. Järjestelmästä saatujen tuloksien avulla ja erilaisia lähteitä käyttäen analysoin tutkimuksen aineiston.
Tutkimustuloksista selvisi, että iso osa toimeksiantajan uusista työntekijöistä on tyytyväisiä yrityksen rekrytointiprosessiin. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että viestinnässä on kehitettävää. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän puutteita tuli ilmi muutamaan otteeseen.
Tietoperustan keskeiset käsitteet olivat työnhakijakokemus, rekrytointi ja onnistunut rekrytointi. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tut-kimus eli laadullinen tutkimus. Kyselytutkimuksen toteutin hyödyntäen Webropol-järjestelmää. Järjestelmästä saatujen tuloksien avulla ja erilaisia lähteitä käyttäen analysoin tutkimuksen aineiston.
Tutkimustuloksista selvisi, että iso osa toimeksiantajan uusista työntekijöistä on tyytyväisiä yrityksen rekrytointiprosessiin. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että viestinnässä on kehitettävää. Sisäisen ja ulkoisen viestinnän puutteita tuli ilmi muutamaan otteeseen.