Simulaatioharjoittelun kulmakivet varhaiskasvatuksessa
Luiro, Henna-Kaisa (2024)
Luiro, Henna-Kaisa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli simulaatioesimerkkitilan mallintaminen käytettäväksi varhaiskasvatuksen opetukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli hakea asiantuntijoiden käytännön esimerkkejä, kokemuksia ja ajatuksia siitä, minkälaisia tilanteita varhaiskasvatuksen opetuksessa olisi simulaation näkökulmasta hyödyllistä ja järkevää harjoitella alle 3-vuotiaiden lasten ikäryhmää ajatellen. Lisäksi selvitettiin mitä he pitävät tärkeimpinä aiheina lapsen varhaiskasvatusta ajatellen. Aineiston keruu toteutettiin tapaamalla kaksi erillistä kertaa varhaiskasvatuksen asiantuntijoita heidän työyksikössään learning cafe-tyyppisen työpajatyöskentelyn avulla.
Tavoitteena oli saada lopputuloksena sellainen simulaatioesimerkkitila, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen opetuksessa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia varhaiskasvatukseen kuuluvia perushoivaan ja huolenpitoon kuuluvia aiheita tulisi asiantuntijoiden mukaan opettaa ja millaisia tilanteita simulaatiotilassa olisi tarkoituksenmukaista koulutuksen aikana harjoitella. Lisäksi selvitettiin, millaisia ergonomia apuvälineitä päiväkodissa työskennellessä olisi hyödyllistä käyttää lastenhoitajan arkityötä tukien.
Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat simulaatio, varhaiskasvatus ja asiantuntijuus. Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin tapaustutkimuksellisesta ja autoetnografisesta näkökulmasta katsottuna. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Keskeisimpänä tuloksena opinnäytetyöstä nähdään millainen simulaatiotila olisi käytännöllinen ja vastaisi päiväkotiarjessa tapahtuvia arkisia lapsen perushoivaan ja huolenpitoon kuuluvia asioita, ja mitkä ovat tärkeimpiä varhaiskasvatuksen arjessa tarvittavia taitoja, joita tulee jo koulutuksessa huomioida hyvin pitkälti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytännön harjoittelun ja käden taitojen lisäksi on olennaista osata myös kohdata pieni lapsi ja hänen koko perheensä. Tunnetaidoilla ja turvallisella, välittävällä läsnä olevalla ilmapiirillä on hyvin suuri painoarvo varhaiskasvatuksessa ja sen opetuksessa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen opetuksessa ja simulaatiotiloja suunnitellessa. Simulaatioharjoittelu monipuolistaa opetussuunnitelman mu-kaista opetusta myös lastenhoitajakoulutuksessa.
Tavoitteena oli saada lopputuloksena sellainen simulaatioesimerkkitila, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen opetuksessa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia varhaiskasvatukseen kuuluvia perushoivaan ja huolenpitoon kuuluvia aiheita tulisi asiantuntijoiden mukaan opettaa ja millaisia tilanteita simulaatiotilassa olisi tarkoituksenmukaista koulutuksen aikana harjoitella. Lisäksi selvitettiin, millaisia ergonomia apuvälineitä päiväkodissa työskennellessä olisi hyödyllistä käyttää lastenhoitajan arkityötä tukien.
Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat simulaatio, varhaiskasvatus ja asiantuntijuus. Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin tapaustutkimuksellisesta ja autoetnografisesta näkökulmasta katsottuna. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Keskeisimpänä tuloksena opinnäytetyöstä nähdään millainen simulaatiotila olisi käytännöllinen ja vastaisi päiväkotiarjessa tapahtuvia arkisia lapsen perushoivaan ja huolenpitoon kuuluvia asioita, ja mitkä ovat tärkeimpiä varhaiskasvatuksen arjessa tarvittavia taitoja, joita tulee jo koulutuksessa huomioida hyvin pitkälti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytännön harjoittelun ja käden taitojen lisäksi on olennaista osata myös kohdata pieni lapsi ja hänen koko perheensä. Tunnetaidoilla ja turvallisella, välittävällä läsnä olevalla ilmapiirillä on hyvin suuri painoarvo varhaiskasvatuksessa ja sen opetuksessa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen opetuksessa ja simulaatiotiloja suunnitellessa. Simulaatioharjoittelu monipuolistaa opetussuunnitelman mu-kaista opetusta myös lastenhoitajakoulutuksessa.