Liiketoimintastrategia ja markkinointiviestintäsuunnitelma Yritys X:lle
Sinisalo, Sara (2024)
Sinisalo, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733632
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma ja liiketoimintastrategia aloittelevalle Yritys X:lle, joka keskittyy kuljetuspalvelujen tarjoamiseen rakennusalan toimijoille. Työn lopputuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, joka keskittyy brändin kasvattamiseen, näkyvyyden lisäämiseen ja markkinointiviestinnän
kehittämiseen sekä liiketoimintastrategia, joka hyödyttää yritystä.
Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää muun muassa brändin ytimen, arvot, visuaalisen ilmeen sekä markkinointiviestinnän keinot, kuten kohdeyleisön määrittämisen ja ostajapersoonan luomisen. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös tärkeimmät kumppanuudet ja yhteistyömahdollisuudet rakennusalan tukkureiden, logistiikka- ja teknologiayritysten sekä muiden toimialojen kanssa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin markkinointia ja sen merkitystä yritykselle, erityisesti brändin, liiketoimintastrategian ja markkinointiviestinnän osalta.
Työn aikana hyödynnettiin erilaisia markkinointisuunnitelman malleja ja lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Tämän perusteella laadittiin yritykselle räätälöity suunnitelma, joka on helppo ottaa käyttöön ja soveltaa yrityksen tarpeisiin. Työn loppuvaiheessa arvioitiin liiketoimintastrategian ja markkinointiviestintäsuunnitelman toimivuutta ja mahdollisuuksia tulevaisuuden markkinointitoimissa. Suunnitelma tarjoaa yritykselle selkeät suuntaviivat markkinointitoimien käynnistämiseksi ja niiden kehittämiseksi, ja se toimii hyvänä pohjana yrityksen kasvulle ja asiakassuhteiden vahvistamiselle.
kehittämiseen sekä liiketoimintastrategia, joka hyödyttää yritystä.
Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää muun muassa brändin ytimen, arvot, visuaalisen ilmeen sekä markkinointiviestinnän keinot, kuten kohdeyleisön määrittämisen ja ostajapersoonan luomisen. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös tärkeimmät kumppanuudet ja yhteistyömahdollisuudet rakennusalan tukkureiden, logistiikka- ja teknologiayritysten sekä muiden toimialojen kanssa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin markkinointia ja sen merkitystä yritykselle, erityisesti brändin, liiketoimintastrategian ja markkinointiviestinnän osalta.
Työn aikana hyödynnettiin erilaisia markkinointisuunnitelman malleja ja lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Tämän perusteella laadittiin yritykselle räätälöity suunnitelma, joka on helppo ottaa käyttöön ja soveltaa yrityksen tarpeisiin. Työn loppuvaiheessa arvioitiin liiketoimintastrategian ja markkinointiviestintäsuunnitelman toimivuutta ja mahdollisuuksia tulevaisuuden markkinointitoimissa. Suunnitelma tarjoaa yritykselle selkeät suuntaviivat markkinointitoimien käynnistämiseksi ja niiden kehittämiseksi, ja se toimii hyvänä pohjana yrityksen kasvulle ja asiakassuhteiden vahvistamiselle.