Strategian jalkauttamisen kehittäminen ateriapalveluyrityksessä OKR- mallin avulla.
Lindroos, Milla (2024)
Lindroos, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833706
Tiivistelmä
Strategian luominen on yksi yrityksen tärkeimmistä johtotehtävistä. Strategian luomisen jälkeen yrityksen on siirryttävä seuraavaan vaiheeseen: luodun strategian jalkauttamiseen. Tämä tarkoittaa strategian siirtämistä käytännön toteutukseen kaikilla organisaation tasoilla.
Työ on tehty toimeksiantona ateriapalveluyritykselle. Ateriapalveluyrityksellä on ollut OKR-malli kolme vuotta käytössä ja kaipaa tietoa siitä, miten jalkauttaminen on yrityksessä onnistunut, mitä haasteita tässä mahdollisesti vielä on ja miten jalkauttamista kehitetään mallin avulla. Työn tavoite ja tulos oli esittää yritykselle konkreettisia kehittämisehdotuksia, miten strategian jalkautusta tehostetaan mallin avulla jatkossa. Työ toteutettiin vuoden 2024 aikana laadullisena tapaustutkimuksena.
Onnistunut strategian jalkauttaminen vaatii monen asian yhteensovittamista. OKR- kehys on valittu ja käytössä, mutta sen tehokas käyttö vaatii syvällistä sitoutumista ja pitkäjänteistä työsken-telyä mallin parissa. Strategian jalkauttamisen malli tarvitsee aisaparikseen sitoutuneen henkilökunnan. Strategiaa toteuttaa kuitenkin viime kädessä ne työntekijät, jotka eivät kuulu yrityksen johtoon. Henkilökunnan sitouttaminen strategiaan on oleellinen osa jalkautusta ja sen toteutukseen tarvitaan tehokasta strategista johtamista ja viestintää.
Tiedonkeruumenetelminä toimi johdon puolistrukturoidut haastattelut sekä henkilökunnan kysely. Haastatteluiden ja kyselyn avulla selvitettiin mitä toimintoja voi kehittää OKR-mallin avulla, miten strategiset päämäärät ja avaintavoitteet ovat siirtyneet käytännön tekemiseksi, miten strategian jalkautus on koettu onnistuneeksi ja miten tehokkaasti strateginen viestintä tavoittaa yrityksen jokaisen tason työntekijät.
Tutkimuksessa havaittiin, että OKR-malli ei ole jalkautettu yrityksen jokaiselle tasolle ja se on aiheuttanut haasteita strategisessa viestinnässä ja johtamisessa. Henkilökunta eivät olleet tietoisia yrityksen strategiasta ja kokivat yrityksen viestinnän olevan heikolla tasolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella pystyttiin esittämään konkreettisia kehittämisehdotuksia jalkautuksen parantamiseksi. Kehitysehdotukset olivat esimiesten koulutus OKR-kehykseen ja siihen sitoutuminen oman tiimin osalta, vuosikellon käyttöönotto yrityksessä ja kokouskäytäntöjen muuttamista säännöllisemmiksi ja tehokkaimmiksi.
Työ on tehty toimeksiantona ateriapalveluyritykselle. Ateriapalveluyrityksellä on ollut OKR-malli kolme vuotta käytössä ja kaipaa tietoa siitä, miten jalkauttaminen on yrityksessä onnistunut, mitä haasteita tässä mahdollisesti vielä on ja miten jalkauttamista kehitetään mallin avulla. Työn tavoite ja tulos oli esittää yritykselle konkreettisia kehittämisehdotuksia, miten strategian jalkautusta tehostetaan mallin avulla jatkossa. Työ toteutettiin vuoden 2024 aikana laadullisena tapaustutkimuksena.
Onnistunut strategian jalkauttaminen vaatii monen asian yhteensovittamista. OKR- kehys on valittu ja käytössä, mutta sen tehokas käyttö vaatii syvällistä sitoutumista ja pitkäjänteistä työsken-telyä mallin parissa. Strategian jalkauttamisen malli tarvitsee aisaparikseen sitoutuneen henkilökunnan. Strategiaa toteuttaa kuitenkin viime kädessä ne työntekijät, jotka eivät kuulu yrityksen johtoon. Henkilökunnan sitouttaminen strategiaan on oleellinen osa jalkautusta ja sen toteutukseen tarvitaan tehokasta strategista johtamista ja viestintää.
Tiedonkeruumenetelminä toimi johdon puolistrukturoidut haastattelut sekä henkilökunnan kysely. Haastatteluiden ja kyselyn avulla selvitettiin mitä toimintoja voi kehittää OKR-mallin avulla, miten strategiset päämäärät ja avaintavoitteet ovat siirtyneet käytännön tekemiseksi, miten strategian jalkautus on koettu onnistuneeksi ja miten tehokkaasti strateginen viestintä tavoittaa yrityksen jokaisen tason työntekijät.
Tutkimuksessa havaittiin, että OKR-malli ei ole jalkautettu yrityksen jokaiselle tasolle ja se on aiheuttanut haasteita strategisessa viestinnässä ja johtamisessa. Henkilökunta eivät olleet tietoisia yrityksen strategiasta ja kokivat yrityksen viestinnän olevan heikolla tasolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella pystyttiin esittämään konkreettisia kehittämisehdotuksia jalkautuksen parantamiseksi. Kehitysehdotukset olivat esimiesten koulutus OKR-kehykseen ja siihen sitoutuminen oman tiimin osalta, vuosikellon käyttöönotto yrityksessä ja kokouskäytäntöjen muuttamista säännöllisemmiksi ja tehokkaimmiksi.