Geneettiset tutkimukset leukemioiden diagnostiikassa - Oppimateriaali bioanalyytikon tutkinto-ohjelmaan
Hirvonen, Sofia; Pesola, Linda; Savolainen, Helmi (2024)
Hirvonen, Sofia
Pesola, Linda
Savolainen, Helmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533409
Tiivistelmä
Leukemiat ovat verisyöpiä, jotka jaetaan niiden syntysolujen perusteella lymfaattisiin ja myelooisiin, sekä taudin etenemisnopeuden perusteella akuutteihin ja kroonisiin leukemioihin. Leukemiat ovat lähtöisin luuytimestä, jossa leukosyyttien varhaisissa muodoissa ilmenee muutoksia. Muutosvaiheessa leukosyyttien normaalissa kypsymisreitissä ilmenee häiriöitä ja leukosyytit alkavat jakautumaan hallitsemattomasti. Aikuisten yleisin leukemiatyyppi on akuutti myelooinen leukemia ja lasten taas akuutti lymfaattinen leukemia.
Leukemioiden diagnostiikkaa ja taudin etenemistä pyritään spesifioimaan solujen genetiikan ja pintaproteiinien tunnistuksella. Diagnosointiin ja tunnistuksen tarkentamiseen käytetään sytogeneettisiä ja molekyyligeneettisiä menetelmiä. Näiden tutkimuksen ansiosta potilaille kyetään suunnittelemaan mahdollisimman tehokkaan vasteen hoitoa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa laadukasta oppimateriaalia leukemioiden geneettisistä tutkimuksista kliinisen hematologian syventävää opintojaksoa varten. Kehittämistyön tavoitteena oli, että tuotettu materiaali toimii opiskelijoiden oppimisen tukena hematologian syventävissä opinnoissa ja lisää tietoutta hematologisten sairauksien diagnostiikasta tarjoten monipuolisen ja motivoivan oppimiskokonaisuuden. Kehittämistyön tilaajana toimi Savonia ammattikorkeakoulu.
Oppimateriaali luotiin Moodle-alustalle H5P-työkalua käyttäen. Oppimateriaalissa käsiteltiin leukemioiden tunnistamista ja luokittelua niiden geneettisten ominaisuuksien perusteella sekä leukemioiden diagnostiikassa käytettäviä syto- ja molekyyligeneettisiä tutkimuksia. Oppimateriaali muodostuu kahdesta tehtäväkokonaisuudesta, joissa on teoriatekstiä sekä erilaisia tehtäviä.
Oppimateriaalia voidaan jatkossa laajentaa kattavammaksi osaksi kliinisen hematologian opintoja. Materiaalin tutkimuksiin liittyvää teoriatietoa voidaan tulevaisuudessa päivittää sitä mukaa, kun uusia tutkimustuloksia saadaan. Tehtäviä voidaan monipuolistaa ja laajentaa, esimerkiksi tuomalla tehtäviin lisää interaktiivisuutta pelillistämisen keinoin sekä lisäämällä opiskelijoiden välistä vuorovaikutteisuutta tukevia tehtäviä.
Leukemioiden diagnostiikkaa ja taudin etenemistä pyritään spesifioimaan solujen genetiikan ja pintaproteiinien tunnistuksella. Diagnosointiin ja tunnistuksen tarkentamiseen käytetään sytogeneettisiä ja molekyyligeneettisiä menetelmiä. Näiden tutkimuksen ansiosta potilaille kyetään suunnittelemaan mahdollisimman tehokkaan vasteen hoitoa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa laadukasta oppimateriaalia leukemioiden geneettisistä tutkimuksista kliinisen hematologian syventävää opintojaksoa varten. Kehittämistyön tavoitteena oli, että tuotettu materiaali toimii opiskelijoiden oppimisen tukena hematologian syventävissä opinnoissa ja lisää tietoutta hematologisten sairauksien diagnostiikasta tarjoten monipuolisen ja motivoivan oppimiskokonaisuuden. Kehittämistyön tilaajana toimi Savonia ammattikorkeakoulu.
Oppimateriaali luotiin Moodle-alustalle H5P-työkalua käyttäen. Oppimateriaalissa käsiteltiin leukemioiden tunnistamista ja luokittelua niiden geneettisten ominaisuuksien perusteella sekä leukemioiden diagnostiikassa käytettäviä syto- ja molekyyligeneettisiä tutkimuksia. Oppimateriaali muodostuu kahdesta tehtäväkokonaisuudesta, joissa on teoriatekstiä sekä erilaisia tehtäviä.
Oppimateriaalia voidaan jatkossa laajentaa kattavammaksi osaksi kliinisen hematologian opintoja. Materiaalin tutkimuksiin liittyvää teoriatietoa voidaan tulevaisuudessa päivittää sitä mukaa, kun uusia tutkimustuloksia saadaan. Tehtäviä voidaan monipuolistaa ja laajentaa, esimerkiksi tuomalla tehtäviin lisää interaktiivisuutta pelillistämisen keinoin sekä lisäämällä opiskelijoiden välistä vuorovaikutteisuutta tukevia tehtäviä.