Asiakasosallisuuden toteutuminen lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kehittämisessä : ammattilaisten kokemuksia kahdelta eri hyvinvointialueelta
Burman, Jenna (2024)
Burman, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533339
Tiivistelmä
Asiakasosallisuus on keskeinen tekijä palvelujen kehittämisessä, jonka avulla palvelut saadaan vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kehitystyössä halutaan edistää asiakasosallisuutta entistä enemmän. Asiakkaiden kanssa yhteistuotetut palvelut edistävät hoitoon sitoutumista ja siten parantavat toipumisprosessia. Osallisuuden kokemus on yksi iso osa ihmisen hyvinvointia, sillä se parantaa elämänhallinnan ja arvostetuksi tulemisen tunnetta. Asiakkaan aktiivisempi osallistuminen voi olla helpompaa saavuttaa teknologian avulla ja digitaalisia palveluja hyödyntäen voidaan edistää asiakkaan itsenäistä tiedonhakua.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjois-Savon hyvinvointialueen RRP-hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada konkreettisia keinoja lasten ja nuorten osallisuuden hyödyntämiseen mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka asiakasosallisuutta hyödynnetään käytännössä lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kehittämisessä kahdella eri hyvinvointialueella. Työn tavoite oli tuottaa keinoja asiakasosallisuuden hyödyntämiseen ja siten edistää asiakasosallisuuden toteutumista ja lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluna. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi asiantuntijaa kahdelta eri hyvinvointialueelta lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yksiköstä.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakasosallisuutta hyödynnetään aikaisempaa enemmän, mutta sen toteutus vaatisi entistä selkeämmän linjauksen ja ohjeistuksen hyvinvointialueilta. Osallisuuden yksittäisiä keinoja on useita, kuten mielipiteiden kysyminen kyselylomakkeiden tai palautteiden välityksellä. Digitalisaatio näyttäytyy suuressa osassa myös asiakasosallisuuden toteutuksessa, esimerkiksi kyselyt toteutetaan usein Microsoft Forms-ohjelmiston avulla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää asiakasosallisuuden kehittämisessä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluissa sekä laajemmin palvelujen kehittämisessä hyvinvointialueilla.
Tämän työn jatkotutkimusaiheena voisi lähteä tutkimaan asiakasosallisuuden digitaalisia työvälineitä tarkemmin. Toisena jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista kuulla asiakkaiden, eli lasten ja nuorten kokemuksia digitaalisista osallisuuden välineistä sekä millä tavalla niitä voisi kehittää asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna. Kolmantena jatkotutkimusaiheena voisi tutkia, miten osallisuustietoa hyödynnetään palvelujen kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjois-Savon hyvinvointialueen RRP-hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada konkreettisia keinoja lasten ja nuorten osallisuuden hyödyntämiseen mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka asiakasosallisuutta hyödynnetään käytännössä lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kehittämisessä kahdella eri hyvinvointialueella. Työn tavoite oli tuottaa keinoja asiakasosallisuuden hyödyntämiseen ja siten edistää asiakasosallisuuden toteutumista ja lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluna. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi asiantuntijaa kahdelta eri hyvinvointialueelta lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yksiköstä.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakasosallisuutta hyödynnetään aikaisempaa enemmän, mutta sen toteutus vaatisi entistä selkeämmän linjauksen ja ohjeistuksen hyvinvointialueilta. Osallisuuden yksittäisiä keinoja on useita, kuten mielipiteiden kysyminen kyselylomakkeiden tai palautteiden välityksellä. Digitalisaatio näyttäytyy suuressa osassa myös asiakasosallisuuden toteutuksessa, esimerkiksi kyselyt toteutetaan usein Microsoft Forms-ohjelmiston avulla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää asiakasosallisuuden kehittämisessä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluissa sekä laajemmin palvelujen kehittämisessä hyvinvointialueilla.
Tämän työn jatkotutkimusaiheena voisi lähteä tutkimaan asiakasosallisuuden digitaalisia työvälineitä tarkemmin. Toisena jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista kuulla asiakkaiden, eli lasten ja nuorten kokemuksia digitaalisista osallisuuden välineistä sekä millä tavalla niitä voisi kehittää asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna. Kolmantena jatkotutkimusaiheena voisi tutkia, miten osallisuustietoa hyödynnetään palvelujen kehittämisessä.