Liiketoimintaidean kehittäminen ja sen kannattavuus
Haarnio, Pauli; Åman, Pinja; Oivo, Veeti; Remes, Riku (2024)
Haarnio, Pauli
Åman, Pinja
Oivo, Veeti
Remes, Riku
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pohjalla on Startup Weekend Oulussa aloitettu startup-idea älykkäästä ruokaloiden linjastopalvelusta Macro Menusta. Työn tavoitteena oli kehittää liiketoimintaideaa ja kartoittaa sen kannattavuutta eri työkaluja käyttäen. Tutkimukseen sisältyi asiakkaiden ja resurssien kartoitusta, laskelmia sekä käyttöliittymän, palvelun ja markkinoinnin suunnittelua. Kehittämisessä työkaluina käytettiin palvelumuotoilua, liiketoimintasuunnitelmaa, käyttöliittymäsuunnittelua ja ohjelmointialustaa. Opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen sekä osittain toiminnallinen, sillä opinnäytetyössä kehitettiin mobiilisovellusta.
Tietoperusta koostuu lukuisista verkkoartikkeleista, kirjoista ja haastatteluista. Haastattelut toteutettiin Startup Weekend Oulussa 12.–14.4.2024, jossa tehtävänä oli kerätä tietoa uuden startup-yrityksen potentiaalisista loppukäyttäjistä. Haastattelut tehtiin Oulun keskustassa satunnaisesti valituille henkilöille, ja niiden tavoitteena oli selvittää, miten ihmiset seuraavat ravintoarvojaan ja millaisia haasteita siihen liittyy. Ravintoarvojen seuraaminen liittyi useimmiten terveydellisiin syihin, kuten diabetekseen. Yleisimmiksi haasteiksi nousivat ravintoarvotietojen puute ravintoloissa, annoskokojen epätarkkuus ja tietojen vaikea saatavuus. Tavallisia ratkaisuja olivat ruokapäiväkirjan pitäminen, ruokapäiväkirjasovellusten käyttö sekä ravintoarvotietojen arviointi silmämääräisesti tai etsiminen internetistä.
Työn edetessä ilmenivät Macro Menu -palvelun tuomat hyödyt asiakkaille sekä Macro Menulle itselleen. Myös potentiaalisia ongelmakohtia havaittiin työn edetessä esimerkiksi uuden kilpailijan löydyttyä. Kohderyhmiä löytyi odotettua enemmän, mikä osoittaa vastaavan palvelun tarpeen kuluttajille. Kehitettävää olisi tarpeen kartoittamisessa, jotta saadaan erilaisten ravintoloiden mielipide palvelun tarpeesta.
Tietoperusta koostuu lukuisista verkkoartikkeleista, kirjoista ja haastatteluista. Haastattelut toteutettiin Startup Weekend Oulussa 12.–14.4.2024, jossa tehtävänä oli kerätä tietoa uuden startup-yrityksen potentiaalisista loppukäyttäjistä. Haastattelut tehtiin Oulun keskustassa satunnaisesti valituille henkilöille, ja niiden tavoitteena oli selvittää, miten ihmiset seuraavat ravintoarvojaan ja millaisia haasteita siihen liittyy. Ravintoarvojen seuraaminen liittyi useimmiten terveydellisiin syihin, kuten diabetekseen. Yleisimmiksi haasteiksi nousivat ravintoarvotietojen puute ravintoloissa, annoskokojen epätarkkuus ja tietojen vaikea saatavuus. Tavallisia ratkaisuja olivat ruokapäiväkirjan pitäminen, ruokapäiväkirjasovellusten käyttö sekä ravintoarvotietojen arviointi silmämääräisesti tai etsiminen internetistä.
Työn edetessä ilmenivät Macro Menu -palvelun tuomat hyödyt asiakkaille sekä Macro Menulle itselleen. Myös potentiaalisia ongelmakohtia havaittiin työn edetessä esimerkiksi uuden kilpailijan löydyttyä. Kohderyhmiä löytyi odotettua enemmän, mikä osoittaa vastaavan palvelun tarpeen kuluttajille. Kehitettävää olisi tarpeen kartoittamisessa, jotta saadaan erilaisten ravintoloiden mielipide palvelun tarpeesta.