The shallows: Development of Alibaba in Chinese domestic logistics system : A Case Study Based Analysis
Liu, Shun (2015)
Liu, Shun
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182347
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on kriittisesti analysoida Alibaban vaikutusta 3PL service provider:na kiinalaisten yritysten tarpeisiin ja kotimaiseen logistiikkaan. Tutkimuksen kohteena on Alibaba. Tämän tutkimuksen kohteena on Alibaba.Useita tutkimusmenetelmiä on on hyödynnetty. Tutkimuksessa yhdityvät ensisijainen tieto (primary data) ja toissijainen tieto (secondary data). Ensisijainen tieto kerättiin kuluttajakyselyllä, jossa kuluttajilta kysyttiin kuinka tehoskas on Alibaban ja sen kuluttajien välinen kanssakäyminen. Toissijainen tieto sen sijaan saatiin analysoimalla yritystä käyttämällä SWOT –analyysia. Analyysin tulokset viittaavat siihen, että Alibaban tulevaisuus 3PL service provider:na on valoisa kiinalaisille yrityksille. Alibaban logistiikka järjestelmä tarjoaa erilaisia logistisia vaihtoehtoja eri asiakkaille esimerkkinä Alimama, Alipay, Alibaba.com ja monia muita vastaavia. Yrityksen aikainen verkkovähittäiskaupan perustaminen antoi sille varman pohjan ja jalansijan alalla. Kerätyn ensijaisen tiedon mukaan Alibaballa on hyvä suhde niin sen asiakkaisiin kuin kuluttajiinkin. Näitä vahvuuksia hyödyntäen Alibaba voi estää mahdollisia uhkia ja heikkouksia, jotka se saattaa kohdata.Yhteenvetona 3PL service provider:t ovat välittäjiä, jotka voidaan korvata sellaisilla yrityksillä, jotka voivat itsenäisesti hoitaa logistiikkansa. Mutta Alibaba ei kuitenkaan ole pelkästään B2B yritys, se tarjoaa myös B2C palveluita ja mahdollistaa sen asiakkaille mahdollisuuden muun muassa arvostella tuotteita ja jakaa mielipiedettä niitä koskien. Alibaban vahvuudet ja mahdollisuudet, jotka ilmenevät SWOT –analyysissa, yrityksen olisi hyvä hyödyntää, jotta se voisi olla entistä vakaampi tulevaisuudessa.