Kysely Courseran Career Academy -palvelusta ICT-alan opiskelijoille
Romppanen, Tuomas (2024)
Romppanen, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk), jossa voi käydä alemman ammattikorkeakoulun (AMK) ja ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) tutkintoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ICT-alan opiskelijoiden mielipiteitä Coursera-palvelusta kohdennetun kyselyn avulla. Kyselyssä kartoitettiin palvelun ominaisuuksia ja opiskelijoiden kokemuksia sekä kerättiin tietoa toimeksiantajan kilpailukyvyn parantamiseksi. Coursera on kansainvälinen verkkokurssialusta, joka tarjoaa erilaisia kursseja opiskelijoille.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää laatimalla kysely, joka suunniteltiin ja toteutettiin 2. ja 3. vuoden AMK- ja YAMK-opiskelijoille. Tulokset olivat laajasti positiivisia, mutta yksittäisinä negatiivisina huomioina nousivat esille kurssitehtävien laajuudet ja vertaisarvioinnin ongelmat.
Coursera-palvelua pidettiin joustavana työkaluna syventämään osaamista ja korvaamalla opintoja. Palvelun käyttöä suositeltiin jatkettavaksi, sillä sen katsottiin edistävän opiskelijoiden valmistumista, urakehitystä sekä tuovan joustavuutta opintojen suorittamiseen. This thesis was commissioned by Oulu University of Applied Sciences (Oamk), with a target group consisting of bachelor’s (AMK) and master’s (YAMK) degree students. The study aimed to explore ICT students' opinions on the Coursera platform through a survey. The survey gathered insights into Coursera’s service features, students' experiences, and ways to enhance the commissioning party's competitiveness. Coursera is an international online learning platform offering a variety of courses to students.
A quantitative research method was used by designing and conducting a survey targeted at second- and third-year AMK and YAMK students. The results were positive regarding the service’s use, although concerns about assignment scope and peer assessments were raised.
Coursera was seen as a flexible tool for deepening knowledge and substituting traditional coursework. Its continued use was recommended, as it was perceived to support students' graduation, career development, and provide flexibility in completing studies.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää laatimalla kysely, joka suunniteltiin ja toteutettiin 2. ja 3. vuoden AMK- ja YAMK-opiskelijoille. Tulokset olivat laajasti positiivisia, mutta yksittäisinä negatiivisina huomioina nousivat esille kurssitehtävien laajuudet ja vertaisarvioinnin ongelmat.
Coursera-palvelua pidettiin joustavana työkaluna syventämään osaamista ja korvaamalla opintoja. Palvelun käyttöä suositeltiin jatkettavaksi, sillä sen katsottiin edistävän opiskelijoiden valmistumista, urakehitystä sekä tuovan joustavuutta opintojen suorittamiseen.
A quantitative research method was used by designing and conducting a survey targeted at second- and third-year AMK and YAMK students. The results were positive regarding the service’s use, although concerns about assignment scope and peer assessments were raised.
Coursera was seen as a flexible tool for deepening knowledge and substituting traditional coursework. Its continued use was recommended, as it was perceived to support students' graduation, career development, and provide flexibility in completing studies.