Verkkoviestintäkanavan kehittämisen esiselvitys: case Julkaisualustapalvelun Käyttäjäyhteisö-extranet
Anttila, Birgit (2024)
Anttila, Birgit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Valtorin Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavaa tulisi kehittää asiakastarpeet huomioiden. Kehittämistavoitteena oli asiakaskokemuksen kehittäminen ja tietämyksen lisääminen asiakasodotuksista ja -tarpeista Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan osalta. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori. Valtori on vuodesta 2014 lähtien tuottanut valtionhallinnolle toimialariippumattomia ICT-palveluita, integraatiopalveluita ja tieto- ja viestintäteknisiä palveluja. Julkaisualustapalvelun kautta voidaan tuottaa, ylläpitää ja julkaista internet- ja intranet-sivustoja. Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanava on Käyttäjäyhteisö-extranet. Toimeksiantajaa kiinnosti tietää, mitä mieltä Julkaisualustapalvelua käyttävät asiakkaat ovat Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavasta. Haluttiin tietää myös, mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota uudistettaessa verkkoviestintäkanavaa.
Tutkimusstrategiana oli monimenetelmäinen kehittämistutkimus, jossa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusotteena oli induktiivinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui 14 Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan käyttäjää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistonkeruun tuottamaa aineistoa analysointiin tilastollisin menetelmin. Haastatteluiden tuottamaa aineistoa analysoitiin induktiivisella sisältöanalyysilla. Teoriaa käsiteltiin tutkimukseen liittyvien keskeisten käsitteiden, kuten asiakaskokemuksen ja informaatioarkkitehtuurin kautta.
Tutkimusaineiston mukaan Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan rakennetta ja tietosisältöä tulee kehittää. Tietojen löydettävyyteen, viestintään, yhteisöllisyysteen ja käyttäjäyhteisön kehittämiseen tulee panostaa. Hakutoiminnallisuutta tulee kehittää. Myös sivuston aloitussivua tulee kehittää, jotta ensi silmäyksellä saadaan käsitys sivuston sisällöstä. Tietosisällön osalta tietojen ajantasaisuuteen ja tietosisällön ymmärrettävyyteen tulee kiinnittää huomiota. Toivottiin myös läpinäkyvyyttä Julkaisualustapalvelun kehittämistehtäviin.
Lopputuloksena tuotettiin raportti Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan kehittämistä varten. Raportti pohjautui tutkimuksen analyysien tuloksiin. Raportti tulee toimimaan Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan kehittämisen esiselvityksenä.
Tutkimuksen perusteella Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan kehittäminen olisi tarpeellista toteuttaa, jotta saadaan täytettyä asiakkaiden tarpeet ja odotukset Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan osalta. Verkkoviestintäkanavan kehittämisessä on myös hyvä huomioida informaatioarkkitehtuuri.
Tutkimusstrategiana oli monimenetelmäinen kehittämistutkimus, jossa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusotteena oli induktiivinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui 14 Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan käyttäjää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistonkeruun tuottamaa aineistoa analysointiin tilastollisin menetelmin. Haastatteluiden tuottamaa aineistoa analysoitiin induktiivisella sisältöanalyysilla. Teoriaa käsiteltiin tutkimukseen liittyvien keskeisten käsitteiden, kuten asiakaskokemuksen ja informaatioarkkitehtuurin kautta.
Tutkimusaineiston mukaan Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan rakennetta ja tietosisältöä tulee kehittää. Tietojen löydettävyyteen, viestintään, yhteisöllisyysteen ja käyttäjäyhteisön kehittämiseen tulee panostaa. Hakutoiminnallisuutta tulee kehittää. Myös sivuston aloitussivua tulee kehittää, jotta ensi silmäyksellä saadaan käsitys sivuston sisällöstä. Tietosisällön osalta tietojen ajantasaisuuteen ja tietosisällön ymmärrettävyyteen tulee kiinnittää huomiota. Toivottiin myös läpinäkyvyyttä Julkaisualustapalvelun kehittämistehtäviin.
Lopputuloksena tuotettiin raportti Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan kehittämistä varten. Raportti pohjautui tutkimuksen analyysien tuloksiin. Raportti tulee toimimaan Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan kehittämisen esiselvityksenä.
Tutkimuksen perusteella Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan kehittäminen olisi tarpeellista toteuttaa, jotta saadaan täytettyä asiakkaiden tarpeet ja odotukset Julkaisualustapalvelun verkkoviestintäkanavan osalta. Verkkoviestintäkanavan kehittämisessä on myös hyvä huomioida informaatioarkkitehtuuri.