Asiakaskokemuksen ja prosessien johtaminen vastuuhenkilön roolissa - jokainen vuoro on johdettu
Seppänen, Taru (2024)
Seppänen, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933738
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen vuoronjohtamista. Opinnäytetyössä on pyritty löytämään näkökulmia vähittäiskaupan alalla toimivan toimeksiantajan tavoitteeseen, jossa jokainen vuoro on johdettu. Tarkoituksena on tuottaa kahden eri kyselyn avulla tausta-aineistoa vuonna 2025 alkavaan kehitystyöhön, jossa kehitetään vuoron johtamista. Vuoron johtaminen perustuu toimeksiantajan strategiaan, josta on poimittu kaksi kohtaa, asiakaskoke
mus ja prosessit.
Asiakaskokemukseen liittyvän teorian pohjalta luotiin sähköinen kysely vastuuhenkilöille. Kysely annettiin heille vastattavaksi lokakuun aikana toimeksiantajan sisäisessä viestintävälineessä. Tämän sähköisen kyselyn lisäksi käytettäväksi saatiin aiemmin tehty ja vastattu päälliköiden kysely tuloksineen, joka pohjautui tutkimaan asiakaskokemuksen ja prosessien kipupisteitä aikanäkökulmasta. Kyselyssä tutkittiin, oliko päälliköiden mielestä olemassa tietty kellonaika tai vuoro, jolloin haasteita koettiin enemmän. Kyselyistä pyrittiin löytämään mahdollisia yhtäläisyyksiä, joita voitaisiin hyödyntää kehitystyössä. Kyselyitä analysoimalla laadittiin ehdotuksia asiakaskokemuksen ja prosessien kehittämiseen liittyen.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että toimipaikoilla on erilaisia haasteita, eikä yksittäistä selkeää ongelmaa ole havaittavissa. Resurssihaasteet koetaan yhdeksi yhtenäiseksi ongelmaksi, ja päivittäiset tekemiset priorisoidaan hyvin vahvasti resurssien myötä. Asiakaskokemuksen rooli olisi toimeksiantajan hyvä kirkastaa jatkoa ajatellen. Asiakkaan rooli ja merkitys ymmärretään, mutta asiakaskokemus ei ole kyselyiden perusteella tekemisten keskiössä.
Jokainen vuoro on johdettu, on tavoitteena yksinkertainen, mutta matkana pitkä. Siihen on kuitenkin mahdollista päästä, kunhan varmistetaan, että jokainen toimipaikka ja siellä toimiva henkilöstö puhuu samasta asiasta, ja jokaisella on sama tavoite. Toimivien prosessien kautta on mahdollista varmistaa tyytyväinen asiakas, ja samalla voidaan luoda erinomaista asiakaskokemusta..
mus ja prosessit.
Asiakaskokemukseen liittyvän teorian pohjalta luotiin sähköinen kysely vastuuhenkilöille. Kysely annettiin heille vastattavaksi lokakuun aikana toimeksiantajan sisäisessä viestintävälineessä. Tämän sähköisen kyselyn lisäksi käytettäväksi saatiin aiemmin tehty ja vastattu päälliköiden kysely tuloksineen, joka pohjautui tutkimaan asiakaskokemuksen ja prosessien kipupisteitä aikanäkökulmasta. Kyselyssä tutkittiin, oliko päälliköiden mielestä olemassa tietty kellonaika tai vuoro, jolloin haasteita koettiin enemmän. Kyselyistä pyrittiin löytämään mahdollisia yhtäläisyyksiä, joita voitaisiin hyödyntää kehitystyössä. Kyselyitä analysoimalla laadittiin ehdotuksia asiakaskokemuksen ja prosessien kehittämiseen liittyen.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että toimipaikoilla on erilaisia haasteita, eikä yksittäistä selkeää ongelmaa ole havaittavissa. Resurssihaasteet koetaan yhdeksi yhtenäiseksi ongelmaksi, ja päivittäiset tekemiset priorisoidaan hyvin vahvasti resurssien myötä. Asiakaskokemuksen rooli olisi toimeksiantajan hyvä kirkastaa jatkoa ajatellen. Asiakkaan rooli ja merkitys ymmärretään, mutta asiakaskokemus ei ole kyselyiden perusteella tekemisten keskiössä.
Jokainen vuoro on johdettu, on tavoitteena yksinkertainen, mutta matkana pitkä. Siihen on kuitenkin mahdollista päästä, kunhan varmistetaan, että jokainen toimipaikka ja siellä toimiva henkilöstö puhuu samasta asiasta, ja jokaisella on sama tavoite. Toimivien prosessien kautta on mahdollista varmistaa tyytyväinen asiakas, ja samalla voidaan luoda erinomaista asiakaskokemusta..