Toimintaterapeutti osana suomalaisen peruskoulun opiskelijahuoltoa : koulutoimintaterapian tulevaisuuden näkymiä vuonna 2040
Haapala, Virve; Pukema, Jenni (2024)
Haapala, Virve
Pukema, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833636
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan koulutoimintaterapian tulevaisuuden näkymiä asiantuntijoiden kuvaamana tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Suomessa koulutoimintaterapiaa on tutkittu verrattain vähän suhteessa kansainvälisiin käytäntöihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, millainen rooli toimintaterapeutilla on osana suomalaisen peruskoulun opiskelijahuoltoa vuonna 2040. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää koulutoimintaterapian mahdollisuuksien tunnistamista osana peruskoulujen opiskelijahuoltoa ja edesauttaa tulevaisuudessa oppilaiden toimintakyvyn tukemista toimintaterapeuttisin keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin Delfoi-menetelmällä, jossa tutkimukseen kutsuttu asiantuntijajoukko (n=11) tarkasteli tulevaisuutta kaksivaiheisilla tutkimuskierroksilla. Ensimmäisellä kierroksella asiantuntijat vastasivat avoimiin kysymyksiin tulevaisuuden peruskoulun tuen toteuttamisesta ja koulutoimintaterapiasta. Kierroksen tuloksille tehtiin sisällönanalyysi, jonka perusteella laadittiin toiselle kierrokselle tulevaisuuskuvat, joiden sisältöjä asiantuntijat arvioivat asenneasteikoilla.
Tutkimuksen tuloksissa nousivat esiin teemat tuen tarpeisiin vaikuttavista tekijöistä, oppilaiden toimintakyvyn tukemisesta sekä koulutoimintaterapeutin mahdollisuuksista tukea oppilaista arjessa. Tuloksia teemoittamalla muodostimme kolme tulevaisuuskuvaa, jotka kuvastavat ihanteellista, realistista ja dystooppista tulevaisuutta. Tulevaisuuskuvia tarkastelemalla saamme tietoa koulutoimintaterapian mahdollisuuksista ja epävarmuuksista, joita sen tulevaisuuden toteutumiseen sisältyy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, millainen rooli toimintaterapeutilla on osana suomalaisen peruskoulun opiskelijahuoltoa vuonna 2040. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää koulutoimintaterapian mahdollisuuksien tunnistamista osana peruskoulujen opiskelijahuoltoa ja edesauttaa tulevaisuudessa oppilaiden toimintakyvyn tukemista toimintaterapeuttisin keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin Delfoi-menetelmällä, jossa tutkimukseen kutsuttu asiantuntijajoukko (n=11) tarkasteli tulevaisuutta kaksivaiheisilla tutkimuskierroksilla. Ensimmäisellä kierroksella asiantuntijat vastasivat avoimiin kysymyksiin tulevaisuuden peruskoulun tuen toteuttamisesta ja koulutoimintaterapiasta. Kierroksen tuloksille tehtiin sisällönanalyysi, jonka perusteella laadittiin toiselle kierrokselle tulevaisuuskuvat, joiden sisältöjä asiantuntijat arvioivat asenneasteikoilla.
Tutkimuksen tuloksissa nousivat esiin teemat tuen tarpeisiin vaikuttavista tekijöistä, oppilaiden toimintakyvyn tukemisesta sekä koulutoimintaterapeutin mahdollisuuksista tukea oppilaista arjessa. Tuloksia teemoittamalla muodostimme kolme tulevaisuuskuvaa, jotka kuvastavat ihanteellista, realistista ja dystooppista tulevaisuutta. Tulevaisuuskuvia tarkastelemalla saamme tietoa koulutoimintaterapian mahdollisuuksista ja epävarmuuksista, joita sen tulevaisuuden toteutumiseen sisältyy.