Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Systemaattinen haastattelu ja hoidon tarpeen arviointi puhelimessa

Vierimaa, Emma; Käpylä, Sari (2024)

 
Avaa tiedosto
Kapyla_Vierimaa.pdf (2.549Mt)
Lataukset: 


Vierimaa, Emma
Käpylä, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933968
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen arviointi on keskeinen osa suomalaisen terveydenhuollon palvelujärjestelmää, ja näin ollen myös sairaanhoitajien keskeisimpiä työtehtäviä. Terveydenhuoltojärjestelmässä hoidon tarpeen arvioinnin onnistuminen vaikuttaa kokonaiskustannuksista hoitoprosessien sujuvuuteen, sekä potilaan ja omaisten kokemuksiin hoidon sujuvuudesta ja laadusta.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkkokurssikokonaisuus puhelimessa tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli tuottaa visuaalisesti miellyttävä, käyttäjälähtöinen ja innostava kokonaisuus, jossa opetetaan puhelimessa tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin keskeiset asiat ytimekkäästi ja selkeästi. Työssä käsitellään hoidon tarpeen arvioinnin haasteita, sen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä sekä systemaattista haastattelua. Tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta, artikkeleista sekä tutkimuksista. Työssä on käytetty myös kansainvälisiä lähteitä.

Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina. Projekti jaettiin suunnittelu-, toteutus- ja raportointivaiheeseen, joista projektisuunnitelman laatiminen ja toteutus kulkivat osittain päällekkäin työn laajuuden takia. Verkkokurssi toteutettiin Thinglink – ohjelman skenaariotyökalulla, graafinen sisältö luotiin Canva Pro:lla sekä Klaani – ohjelmilla, ja editointityökaluna käytettiin Microsoft Clipchampia. Opetusmenetelmiksi valikoitiin video-, audio sekä tekstimuotoinen opetus. Opinnäytetyössä painotettiin visuaalisuutta ja käyttöystävällisyyttä.

Verkkokurssista onnistuttiin luomaan kattava, visuaalisesti miellyttävä ja innostava tietopaketti, joka lisäsi kurssin suorittaneiden tietämystä hoidon tarpeen arvioinnin keskeisistä asioista. Opetusmenetelmistä erityisesti videot ja podcast koettiin hyödyllisiksi ja mieluisiksi opetusmenetelmiksi, mikä tukee tutkimustietoa siitä, että väestöstä 65 % on visuaalisia oppijoita. Koska merkittävä osa ammattikorkeakoulun opetuksesta toteutuu tänä päivänä verkossa, verkkokurssin jatkokehittämiseksi ehdotamme eri opetusmenetelmien lisäämistä kurssisisältöön, sisällön saavutettavuuden parantamista sekä tavoitteen asettelun tarkentamista, jotta materiaali motivoi opiskelijoita syventämään osaamistaan tärkeän aiheen parissa.

Assessing the need for care is a key part of the Finnish healthcare system and the daily work of nurses. Successful assessment affects the smooth running of care processes, cost-effectiveness and the quality of care experienced by patients and their relatives.

The aim of the thesis was to create an online course on telephone care assessment for nursing students at Oulu University of Applied Sciences. The course was designed with an emphasis on visuality, user-friendliness and inspiration, and its content consists of concise instruction on the key elements of assessment.

The thesis was commissioned by Oulu University of Applied Sciences and was implemented as a functional project divided into design, implementation and reporting phases. The evaluation of the online course was carried out through a Webropol survey, which was answered by 34 students who had completed the course. The feedback indicated that the course was successful, as the content was perceived as a concise but comprehensive package of information. In particular, the videos and podcasts were praised as teaching methods and the course increased students' knowledge of the subject, regardless of their stage of study or previous experience.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste