Henkilöstön kokemus yrityskaupasta : tapaustutkimus tilitoimistoalalta
Oksa, Hilma (2024)
Oksa, Hilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034144
Tiivistelmä
Tilitoimistoala on viime vuosina vahvasti konsolidoitunut eli keskittynyt yhä harvemmille ja isommille toimijoille yrityskauppojen ja fuusioiden myötä. Systemaattiset yritysostot ovat yksi tapa kasvattaa liiketoimintaa sekä markkina-asemaa, mikä onkin isossa osassa tämän opinnäytetyön toimeksiantajan kasvustrategiaa. Liiketoiminnan ja markkina-aseman lisäksi tärkeä tekijä yrityskaupoissa on henkilöstö. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten yrityskaupassa mukana ollut henkilöstö on kokenut yrityskaupan ja sen jälkeisen integraation. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät kokemukseen vaikuttivat ja miten kokemusta voitaisiin parantaa.
Tutkimuksen viitekehys muodostui yrityskauppaa koskevasta kirjallisuudesta sekä teorioista organisaatiokulttuurista, organisaatiomuutoksesta ja yksilöstä muutoksessa. Tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään laadullisesti teemahaastatteluiden avulla, jotka analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastateltu henkilöstö kävi läpi monia tunteita yrityskaupan aikana, kuten yllättyneisyyttä, haikeutta, innokkuutta, stressiä ja epävarmuutta. Vahvimpina kokemuksina haastatteluaineistosta nousi viestinnän epäselvyys, tukihenkilö tai sen puuttuminen sekä puutteellinen perehdytys. Suurimpia koettuja muutoksia olivat asiakkuudenhoidon, autonomian ja työroolin minäkuvan muuttuminen.
Tulokset osoittavat, että kokemukset yrityskaupasta näyttäisivät perustuvan epäselvyyden ja kuulumattomuuden tunteeseen. Haastateltavat eivät olleet mukana muutoksessa, vaan pikemminkin sen kohteena. Jotta henkilöstön muutoskokemus olisi parempi, tulisi se tehdä yhdessä henkilöstön kanssa. Tämä vaatii ensinnäkin viestinnän ja osallistavuuden parantamista. Sen lisäksi haastatteluaineiston mukaan tukihenkilön tai perehdyttäjän nimeäminen henkilöstölle toisi turvaa ja varmuutta. Lopulta, selkeämmän perehdytyssuunnitelman käyttöönotto myös yrityskaupan kautta tulleelle henkilöstölle tehostaisi sitoutumista uuteen yrityskulttuuriin ja sitä myöten parantaisi valmiutta muutoksille.
Tutkimuksen viitekehys muodostui yrityskauppaa koskevasta kirjallisuudesta sekä teorioista organisaatiokulttuurista, organisaatiomuutoksesta ja yksilöstä muutoksessa. Tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään laadullisesti teemahaastatteluiden avulla, jotka analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastateltu henkilöstö kävi läpi monia tunteita yrityskaupan aikana, kuten yllättyneisyyttä, haikeutta, innokkuutta, stressiä ja epävarmuutta. Vahvimpina kokemuksina haastatteluaineistosta nousi viestinnän epäselvyys, tukihenkilö tai sen puuttuminen sekä puutteellinen perehdytys. Suurimpia koettuja muutoksia olivat asiakkuudenhoidon, autonomian ja työroolin minäkuvan muuttuminen.
Tulokset osoittavat, että kokemukset yrityskaupasta näyttäisivät perustuvan epäselvyyden ja kuulumattomuuden tunteeseen. Haastateltavat eivät olleet mukana muutoksessa, vaan pikemminkin sen kohteena. Jotta henkilöstön muutoskokemus olisi parempi, tulisi se tehdä yhdessä henkilöstön kanssa. Tämä vaatii ensinnäkin viestinnän ja osallistavuuden parantamista. Sen lisäksi haastatteluaineiston mukaan tukihenkilön tai perehdyttäjän nimeäminen henkilöstölle toisi turvaa ja varmuutta. Lopulta, selkeämmän perehdytyssuunnitelman käyttöönotto myös yrityskaupan kautta tulleelle henkilöstölle tehostaisi sitoutumista uuteen yrityskulttuuriin ja sitä myöten parantaisi valmiutta muutoksille.