Sijaisten merkitys varhaiskasvatuksessa : lyhytaikaisten sijaisten näkemykset
Pikkarainen, Eedith; Parkkila, Veera-Maria (2024)
Pikkarainen, Eedith
Parkkila, Veera-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533478
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää sijaisten merkitystä ja roolia varhaiskasvatukseen. Rajasimme aiheen lyhytaikaisten sijaisten näkemyksiin. Lisäksi opinnäytetyömme tavoitteena oli kartoittaa, millainen perehdytys on riittävä sijaisuuteen, sekä selvittää, miten sijaiset kokevat roolinsa varhaiskasvatuksen arjessa. Halusimme myös kartoittaa muiden sijaisuuksia tehneiden henkilöiden kokemuksia ja verrata niitä omiin kokemuksiimme.
Opinnäytetyömme on määrällinen, eli käytämme kvantitatiivista tutkimusotetta. Teoreettisessa osuudessa tuomme esille tietoa varhaiskasvatuksesta, varhaiskasvatuksen työyhteisöstä sekä sijaisten perehdytyksestä. Opinnäytetyömme aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella sosiaalisen median kautta. Kyselylomaketta on myös jaettu tuttavien kautta eteenpäin. Aineiston analysointimenetelmänä toimii sisällönanalyysin sekä kuvaileva tilastotutkimus. Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössämme on ” ”Millainen on riittävä perehdytys sijaiselle lyhytaikaiseen sijaisuuteen” ja ”Millainen rooli on lyhytaikaisella sijaisella varhaiskasvatuksen arjessa”.
Opinnäytetyömme tulokseksi saimme varhaiskasvatuksessa sijaistaneiden lyhytaikaisten sijaisten kaipaavan enemmän perehdytystä, etenkin yleisistä toimintatavoista sekä lapsista, joiden kanssa sijaisuuksien aikana tulee työskentelemään. Sijaisten kokemukset merkityksellisyydestä osana ryhmän toimintaa koettiin hyvänä, mutta asema ja merkityksellisyys koko työyhteisössä nähtiin huonona.
Opinnäytetyömme on määrällinen, eli käytämme kvantitatiivista tutkimusotetta. Teoreettisessa osuudessa tuomme esille tietoa varhaiskasvatuksesta, varhaiskasvatuksen työyhteisöstä sekä sijaisten perehdytyksestä. Opinnäytetyömme aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella sosiaalisen median kautta. Kyselylomaketta on myös jaettu tuttavien kautta eteenpäin. Aineiston analysointimenetelmänä toimii sisällönanalyysin sekä kuvaileva tilastotutkimus. Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössämme on ” ”Millainen on riittävä perehdytys sijaiselle lyhytaikaiseen sijaisuuteen” ja ”Millainen rooli on lyhytaikaisella sijaisella varhaiskasvatuksen arjessa”.
Opinnäytetyömme tulokseksi saimme varhaiskasvatuksessa sijaistaneiden lyhytaikaisten sijaisten kaipaavan enemmän perehdytystä, etenkin yleisistä toimintatavoista sekä lapsista, joiden kanssa sijaisuuksien aikana tulee työskentelemään. Sijaisten kokemukset merkityksellisyydestä osana ryhmän toimintaa koettiin hyvänä, mutta asema ja merkityksellisyys koko työyhteisössä nähtiin huonona.