Opiskelijoiden kokemat eettiset pulmat tekoälyn käytöstä opinnoissa
Hosio, Sini (2024)
Hosio, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533483
Tiivistelmä
Tekoälyn käyttö opiskelijoiden keskuudessa on lisääntynyt valtavasti viime vuosien aikana. Opiskelijoiden sekä opettajien olisi hyvä olla tietoisia kaikesta siitä, mitä tekoäly tuo mukanaan opiskelumaailmaan. Tämän opinnäytetyön aiheena on opiskelijoiden kokemat eettiset pulmat tekoälyn käytöstä opinnoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kohtaamia eettisiä pulmia sekä antaa tietoa opiskelijoille tekoälyn oikea oppisesta käytöstä. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on ”mitä tekoäly on ja miten sen käyttö tulisi huomioida opinnoissa?”
Teoreettinen tietoperusta käsitteli tekoälyä ja sen lainsäädäntöä sekä erilaisia tekoälyn työkaluja ja sovelluksia. Tietoperusteessa käsiteltiin myös tekoälyn eettisyyttä ja sen käyttöä apuna opinnoissa.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus, jonka tavoitteena oli kerätä tilastollista tietoa opiskelijoilta. Tutkimusaineisto kerättiin Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoilta verkko kyselynä. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia vastauksia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että tekoälyllä on hyvä potentiaali apuvälineeksi opiskeluun, kunhan sitä käytetään eettisesti oikein eikä se vie opiskelijoilta taitoa kehittymiseen akateemisesti. Tekoälyä koskevia ohjeita tulisi kuitenkin selkeyttää niin, että jokainen opiskelija ymmärtää ne tilanteet missä ja miten tekoälyn käyttö on sallittua. Yhteenvetona tämä opinnäytetyö tarjoaa lukijalle hyvän katsauksen tekoälyyn ja sen nykypäiväiseen rooliin opiskelijamaailmassa.
Teoreettinen tietoperusta käsitteli tekoälyä ja sen lainsäädäntöä sekä erilaisia tekoälyn työkaluja ja sovelluksia. Tietoperusteessa käsiteltiin myös tekoälyn eettisyyttä ja sen käyttöä apuna opinnoissa.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus, jonka tavoitteena oli kerätä tilastollista tietoa opiskelijoilta. Tutkimusaineisto kerättiin Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoilta verkko kyselynä. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia vastauksia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että tekoälyllä on hyvä potentiaali apuvälineeksi opiskeluun, kunhan sitä käytetään eettisesti oikein eikä se vie opiskelijoilta taitoa kehittymiseen akateemisesti. Tekoälyä koskevia ohjeita tulisi kuitenkin selkeyttää niin, että jokainen opiskelija ymmärtää ne tilanteet missä ja miten tekoälyn käyttö on sallittua. Yhteenvetona tämä opinnäytetyö tarjoaa lukijalle hyvän katsauksen tekoälyyn ja sen nykypäiväiseen rooliin opiskelijamaailmassa.