Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Jokinen, Enni Sofia (2024)
Jokinen, Enni Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle, johtamisen konsulttiyritys Hunting Minds Oy:lle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sisältää teoriaosuuden sekä toiminnallisen osuuden. Teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa, eri sosiaalisen median alustoja, sosiaalisen median trendejä, sekä statistiikkaa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön toiminnallinen osuus.
Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on yhtenäistää toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisältöä, tuoda uusia näkökulmia markkinointiviestintään sosiaalisessa mediassa sekä luoda suunnitelma, jonka avulla sosiaalisen median kanavia on helppo hallinnoida. Suunnitelmassa keskitytään yrityksen kahteen isoimpaan sosiaalisen median kanavaan, kuva- ja videopalvelu Instagramiin sekä verkkoyhteisöpalvelu LinkedIniin.
Markkinointisuunnitelma on laadittu SOSTAC-mallia apuna käyttäen. Suunnitelman tekeminen aloitettiin nykytila-analyysin laatimisella. Nykytila-analyysin perusteella asetettiin tavoitteet sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmalle. Seuraavassa vaiheessa luotiin kokonaiskuva siitä, miten asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Tämän jälkeen käytiin läpi konkreettisia ehdotuksia siitä, miten tavoitteisiin on mahdollista päästä sekä millä tavoin asetettujen tavoitteiden saavuttamista voidaan tulevaisuudessa seurata ja mitata.
Markkinointisuunnitelman osana laadittiin sosiaalisen median kampanjakalenteri keväälle 2024. Kampanjakalenteri toteutettiin kuva- ja videopalvelu Instagramiin sekä verkkoyhteisöpalvelu LinkedIniin. Kampanjakalenterin tarkoituksena on luoda sisältöehdotuksia yrityksen sosiaalisen median kanaviin, keskittyen uuden kirjan julkaisuun huhtikuussa 2024.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa analysoidaan koko opinnäytetyöprosessia. Opinnäytetyössä ei analysoida sosiaalisen median markkinointisuunnitelman onnistumista ja/tai sen vaikutuksia käytäntöön, koska markkinointisuunnitelman käytännön vaikutusten sekä suunnitelman onnistumisen mittaamiseen menisi lähemmäs vuosi. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla markkinointia on helppo suunnitella pitkäjänteisesti sekä tehdä markkinoinnista yhteneväistä. Tämän vuoksi tuotos on hyödyllinen toimeksiantajalle. Kaikki opinnäytetyössä annetut kehitysehdotukset ovat toimeksiantajan muokattavissa.
Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on yhtenäistää toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisältöä, tuoda uusia näkökulmia markkinointiviestintään sosiaalisessa mediassa sekä luoda suunnitelma, jonka avulla sosiaalisen median kanavia on helppo hallinnoida. Suunnitelmassa keskitytään yrityksen kahteen isoimpaan sosiaalisen median kanavaan, kuva- ja videopalvelu Instagramiin sekä verkkoyhteisöpalvelu LinkedIniin.
Markkinointisuunnitelma on laadittu SOSTAC-mallia apuna käyttäen. Suunnitelman tekeminen aloitettiin nykytila-analyysin laatimisella. Nykytila-analyysin perusteella asetettiin tavoitteet sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmalle. Seuraavassa vaiheessa luotiin kokonaiskuva siitä, miten asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Tämän jälkeen käytiin läpi konkreettisia ehdotuksia siitä, miten tavoitteisiin on mahdollista päästä sekä millä tavoin asetettujen tavoitteiden saavuttamista voidaan tulevaisuudessa seurata ja mitata.
Markkinointisuunnitelman osana laadittiin sosiaalisen median kampanjakalenteri keväälle 2024. Kampanjakalenteri toteutettiin kuva- ja videopalvelu Instagramiin sekä verkkoyhteisöpalvelu LinkedIniin. Kampanjakalenterin tarkoituksena on luoda sisältöehdotuksia yrityksen sosiaalisen median kanaviin, keskittyen uuden kirjan julkaisuun huhtikuussa 2024.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa analysoidaan koko opinnäytetyöprosessia. Opinnäytetyössä ei analysoida sosiaalisen median markkinointisuunnitelman onnistumista ja/tai sen vaikutuksia käytäntöön, koska markkinointisuunnitelman käytännön vaikutusten sekä suunnitelman onnistumisen mittaamiseen menisi lähemmäs vuosi. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla markkinointia on helppo suunnitella pitkäjänteisesti sekä tehdä markkinoinnista yhteneväistä. Tämän vuoksi tuotos on hyödyllinen toimeksiantajalle. Kaikki opinnäytetyössä annetut kehitysehdotukset ovat toimeksiantajan muokattavissa.