Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Visuaalisen koristelun hyödyntäminen 2D-pelin ympäristösuunnittelussa

Loppi, Oskari (2024)

Avaa tiedosto
Loppi_Oskari.pdf (2.411Mt)
Lataukset: 


Loppi, Oskari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli tutustua visuaaliseen koristeluun ja tutkia, miten kaksiulotteinen peliympäristö voidaan suunnitella sen pohjalta. Tutkin myös, miten visuaalinen koristelu muutti pelikokemusta ja millä koristelun elementeillä oli siihen tehokkain vaikutus. Näiden tutkimuskysymysten tarkoituksena oli löytää peliympäristösuunnittelun ratkaisuja pienille pelinkehittäjille, joilla ei ole varaa suurempien, fotorealististen pelikokemusten luontiin.

Työssä tutkittiin aluksi kolmea suosittua peliä, joiden visuaalisen koristelun keinoja vertailtiin ja käytettiin peliprototyypin rakentamiseen. Työssä tehtiin myös vertailun vuoksi toinen peliprototyyppi, missä visuaalista koristelua ei käytetty.

Tutkimuksessa löydettiin, että pelien visuaalisen koristelun analysoinnilla on mahdollista löytää hyviä pelisuunnittelun keinoja, joita on mahdollista käyttää kaksiulotteisen pelin rakentamiseen. Huolellinen peliympäristön suunnittelu ja visuaalisen koristelun lisääminen loivat merkittävän eron viimeistellyn peliprototyypin ja koristelemattoman prototyypin välille.

Tehokkaimmaksi visuaalisen koristelun keinoksi osoittautui jatkuvan liikkeen luominen, koska se kiinnittää pelaajan huomion ja tekee ympäristöstä elävämmän. Valoefektit, heijastukset, pelitason syvyys ja jälkikäsittelytehosteet tuovat pelille kiehtovuutta ja innostavat pelaajaa tutkimaan peliympäristöä. Rikkaat efektit antavat myös tunteen, että pelin eteen on nähty vaivaa. Interaktiivisten elementtien avulla voitiin vaikuttaa siihen, kuinka kauan pelaaja vietti aikaa peliympäristössä. Shaderpohjaiset efektit toimivat nopeina visuaalisen koristelun työkaluina. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että visuaalisella koristelulla on merkittävä rooli peliympäristön ja pelaajakokemuksen parantamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste