Hahmokustomointi 3D-grafiikoilla videopeleissä
Mäntynen, Alisa (2024)
Mäntynen, Alisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034174
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään pelien hahmokustomointia ja tapoja, joilla sitä voidaan soveltaa videopeleissä. Yhä useampi peli sisältää hahmon muokkausjärjestelmiä, joilla pelaaja pystyy muuttamaan pelaajahahmonsa ulkonäköä. Tarkoitus oli opinnäytetyön aikana tutkia tätä aihetta ja toteuttaa projekti hahmokustomoinnista.
Työssä käydään läpi, millä tavalla hahmokustomointia on käytetty eri genrejen peleissä ja kuinka nämä pelit ovat hyötyneet siitä. Tämän jälkeen siirrytään projektiosuuteen, jossa kerrotaan, kuinka hahmokustomointia demonstroiva projekti toteutettiin. Käydään läpi projektin eri työvaiheita, ja esitellään lopussa valmis työ.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan hahmokustomoinnin hyötyä ja esitetään näkemys sen lisääntymisestä pelialalla. Esitetään, että monessa tapauksessa hahmokustomointi tekee jokaisesta pelikokemuksesta henkilökohtaisen ja lisää pelaajan immersiota pelimaailmaan.
Työssä käydään läpi, millä tavalla hahmokustomointia on käytetty eri genrejen peleissä ja kuinka nämä pelit ovat hyötyneet siitä. Tämän jälkeen siirrytään projektiosuuteen, jossa kerrotaan, kuinka hahmokustomointia demonstroiva projekti toteutettiin. Käydään läpi projektin eri työvaiheita, ja esitellään lopussa valmis työ.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan hahmokustomoinnin hyötyä ja esitetään näkemys sen lisääntymisestä pelialalla. Esitetään, että monessa tapauksessa hahmokustomointi tekee jokaisesta pelikokemuksesta henkilökohtaisen ja lisää pelaajan immersiota pelimaailmaan.