Palveluiden tuotannonohjaus tuottavuuden ja työhyvinvoinnin edistäjänä
Pukari, Johanna; Sulasalmi, Veli; Vattulainen, Juha (2024)
Pukari, Johanna
Sulasalmi, Veli
Vattulainen, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833689
Tiivistelmä
Toimiva ja tehokas tuotannonohjaus voidaan nähdä yhtenä menestyvän yrityksen avaintekijöistä. Tuotannonohjausta kehittämällä voidaan parantaa yrityksen toimintaa useilla eri osa-alueilla. Näitä ovat esimerkiksi kustannustehokkuus, toimituskyvykkyys ja -varmuus, sekä työhyvinvointia edistävät tekijät, kuten työn sujuvuus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Oulun Tilapalvelut -liikelaitoksen kiinteistöjen ylläpitopalveluiden tuotannonohjauksen kehittämistä varten. Tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan tuotannonohjauksen nykytila ja tulevaisuuden kehittämistarpeet sekä sitä, millaisten muutosten avulla on mahdollista edistää yksikön tuottavuutta ja työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin useilla eri menetelmillä. Havainnoimalla kiinteistönhoitajia (n = 2) heidän työtehtäviensä lomassa sekä ryhmähaastattelemalla kiinteistönhoitajia (n = 3) ja asentajia (n = 5) kerättiin tietoa tuotannonohjauksen nykytilasta sekä työn hallinnasta, kuormittavuustekijöistä, vaikutusmahdollisuuksistaja työtehtävien tasapuolisesta jakautumisesta. Verkkokyselyn avulla selvitettiin esihenkilöiden (n = 7) näkemystä tuotannonohjauksen nykytilasta, työn tuottavuuden ja tehokkuuden seurantaan tarvittavista mittareista, sekä sitä, millä tavoilla esihenkilö pystyy vahvistamaan työntekijöiden kykyä suoriutua tehtävistään. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Havainnoinnissa ja ryhmähaastatteluissa ilmeni, ettei Haahtela-kiinteistötietojärjestelmää käytetä yhtenevästi puuttuvien toimintaohjeiden vuoksi.Verkkokyselyn tulokset osoittivat, etteivät esihenkilöt hyödynnä järjestelmää tuotannon ja tehokkuuden seurannassa, eikä seurannan tueksi ole olemassa selkeitä mittaristoja.
Tutkimustulokset osoittivat, että tuotannonohjauksen nykytila koettiin peruspiirteittäin toimivana. Kehitettävät toimenpiteet voidaan jakaa kahteen kokonaisuuteen, joita ovat yksikön sisäiset kehittämistoimenpiteet ja tuotannonohjaukseen liittyvän järjestelmän päivittäminen tai uusiminen vastaamaan paremmin yksikön määrittämiä tarpeita. Sisäisen prosessin kuvaaminen ja toimintaohjeiden laatiminen nähdään tärkeäksi toteuttaa ennen muita mahdollisia kehittämistoimenpiteitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin useilla eri menetelmillä. Havainnoimalla kiinteistönhoitajia (n = 2) heidän työtehtäviensä lomassa sekä ryhmähaastattelemalla kiinteistönhoitajia (n = 3) ja asentajia (n = 5) kerättiin tietoa tuotannonohjauksen nykytilasta sekä työn hallinnasta, kuormittavuustekijöistä, vaikutusmahdollisuuksistaja työtehtävien tasapuolisesta jakautumisesta. Verkkokyselyn avulla selvitettiin esihenkilöiden (n = 7) näkemystä tuotannonohjauksen nykytilasta, työn tuottavuuden ja tehokkuuden seurantaan tarvittavista mittareista, sekä sitä, millä tavoilla esihenkilö pystyy vahvistamaan työntekijöiden kykyä suoriutua tehtävistään. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Havainnoinnissa ja ryhmähaastatteluissa ilmeni, ettei Haahtela-kiinteistötietojärjestelmää käytetä yhtenevästi puuttuvien toimintaohjeiden vuoksi.Verkkokyselyn tulokset osoittivat, etteivät esihenkilöt hyödynnä järjestelmää tuotannon ja tehokkuuden seurannassa, eikä seurannan tueksi ole olemassa selkeitä mittaristoja.
Tutkimustulokset osoittivat, että tuotannonohjauksen nykytila koettiin peruspiirteittäin toimivana. Kehitettävät toimenpiteet voidaan jakaa kahteen kokonaisuuteen, joita ovat yksikön sisäiset kehittämistoimenpiteet ja tuotannonohjaukseen liittyvän järjestelmän päivittäminen tai uusiminen vastaamaan paremmin yksikön määrittämiä tarpeita. Sisäisen prosessin kuvaaminen ja toimintaohjeiden laatiminen nähdään tärkeäksi toteuttaa ennen muita mahdollisia kehittämistoimenpiteitä.