Multiplatform-pelikehitys Unreal Engine -pelimoottorilla
Luiro, Irina (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933797
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Lapin ammattikorkeakoulun ohjelmistolaboratoriolle FrostBitille. Opinnäytetyössä pyrittiin kehittämään yhteistyökumppanille, Metsämuseolle, VR-versiona toimivaa pelillistettyä visualisointia museon tiloista ja näyttelyistä.
Metsämuseolle toteutettavan pelillistetyn visualisoinnin ohessa tarkasteltiin Multiplatform-pelikehitystä ja kuinka se toimii Unreal Engine -pelimoottorilla. Tämän tarkoituksena oli keskittyä erityisesti Multiplatform-kehityksen haasteisiin sekä tutkia alustakohtaisia vaatimuksia ja kuinka nämä vaatimukset tulee ottaa huomioon itse kehityksessä. Teoriapohjana toimivat Unreal Enginen oma dokumentaatio ja alakohtaiset julkaisut.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta Unreal Enginen sopivan aloittelevalle ohjelmoijalle hyvin, mutta itse asetusten hienosäätäminen vaatii kokemusta ja harjoittelua. Myös Unreal Enginen visuaalisten ominaisuuksien täysi hyödyntäminen vaatii tietotaitoa ja sen uudemmat tekniikat, kuten naniitti ja MetaSounds vaativat huomattavasti aikaa perehdytykseen. Joissakin asioissa Unreal Enginen kilpailija Unity tuntui olevan helpompikäyttöisempi Multiplatform-pelikehityksessä, kuten VR-ominaisuuksien testaaminen helposti editorissa ilman VR-laseja. Unreal Enginessä on kuitenkin potentiaalia myös Multiplatform-pelikehityksessä, kunhan on osaamista hyödyntää se mahdollisuus.
Metsämuseolle toteutettavan pelillistetyn visualisoinnin ohessa tarkasteltiin Multiplatform-pelikehitystä ja kuinka se toimii Unreal Engine -pelimoottorilla. Tämän tarkoituksena oli keskittyä erityisesti Multiplatform-kehityksen haasteisiin sekä tutkia alustakohtaisia vaatimuksia ja kuinka nämä vaatimukset tulee ottaa huomioon itse kehityksessä. Teoriapohjana toimivat Unreal Enginen oma dokumentaatio ja alakohtaiset julkaisut.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta Unreal Enginen sopivan aloittelevalle ohjelmoijalle hyvin, mutta itse asetusten hienosäätäminen vaatii kokemusta ja harjoittelua. Myös Unreal Enginen visuaalisten ominaisuuksien täysi hyödyntäminen vaatii tietotaitoa ja sen uudemmat tekniikat, kuten naniitti ja MetaSounds vaativat huomattavasti aikaa perehdytykseen. Joissakin asioissa Unreal Enginen kilpailija Unity tuntui olevan helpompikäyttöisempi Multiplatform-pelikehityksessä, kuten VR-ominaisuuksien testaaminen helposti editorissa ilman VR-laseja. Unreal Enginessä on kuitenkin potentiaalia myös Multiplatform-pelikehityksessä, kunhan on osaamista hyödyntää se mahdollisuus.