Potilastietojärjestelmän data-analytiikan hyödyntäminen opiskeluterveydenhuollon tiedolla johtamisessa : laadukkaalla kirjaamisella laadukasta dataa
Chatalov, Maria (2024)
Chatalov, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on potilastietojärjestelmän data-analytiikan hyödyntäminen opiskeluterveydenhuollon tiedolla johtamisessa. Opinnäytetyössä kehitettiin kirjaamisen laatua ja tiedolla johtamista potilastietojärjestelmästä saatavan tiedon avulla. Tämä paransi terveydenhoitajien kirjaamistaitoja ja yhdenmukaisti kirjaamista, mikä puolestaan varmistaa laadukkaan ja kattavan potilastiedon hyödynnettävyyden. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etelä-Suomessa sijaitseva opiskeluterveydenhuollon organisaatio.
Opinnäytetyö oli laadullinen osallistava toimintatutkimus, johon kuului kirjallinen raportointi ja aineistokeruumenetelminä kirjaamisen auditointi, aivoriihityöpajat, vertaispalautetilaisuudet sekä kirjaamiskoulutuksen järjestäminen. Aivoriihityöpajojen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aivoriihitilaisuuksien havainnot, vertaispalautteet ja auditoinnin tulokset hyödynnettiin koulutuksen suunnittelussa.
Kirjaamiskoulutustilaisuuden järjestäminen sekä kirjaamisen laadun parantaminen kirjaamiskäytäntöjä yhtenäistämällä ja rakenteista kirjaamista lisäämällä osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi laadukkaan tiedolla johtamisen toteutumiselle.
Tuloksissa korostui, että tiedolla johtaminen koettiin tärkeäksi opiskeluterveydenhuollon kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksissa korostui, että tiedolla johtamisessa hoidon laadun varmistaminen, resurssitarpeiden arviointi ja työkuorman jakaminen olivat keskeisiä tekijöitä toiminnan kehittämisessä.
Tuloksia voidaan käyttää kirjaamisen merkityksen perustelemisessa. Ne tarjoavat arvokkaita näkökulmia opiskeluterveydenhuollon sekä soveltuvin osin kouluterveydenhuollon ja muiden terveydenhuollon organisaatioiden laadukkaan kirjaamisen ja tiedolla johtamisen edistämiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhuollon työntekijöiden tietämystä tiedon toisiokäytön tärkeydestä tulisi kehittää, mikä voisi edistää kirjaamisen laatua ja tiedolla johtamisen tehokkuutta.
Opinnäytetyö oli laadullinen osallistava toimintatutkimus, johon kuului kirjallinen raportointi ja aineistokeruumenetelminä kirjaamisen auditointi, aivoriihityöpajat, vertaispalautetilaisuudet sekä kirjaamiskoulutuksen järjestäminen. Aivoriihityöpajojen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aivoriihitilaisuuksien havainnot, vertaispalautteet ja auditoinnin tulokset hyödynnettiin koulutuksen suunnittelussa.
Kirjaamiskoulutustilaisuuden järjestäminen sekä kirjaamisen laadun parantaminen kirjaamiskäytäntöjä yhtenäistämällä ja rakenteista kirjaamista lisäämällä osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi laadukkaan tiedolla johtamisen toteutumiselle.
Tuloksissa korostui, että tiedolla johtaminen koettiin tärkeäksi opiskeluterveydenhuollon kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksissa korostui, että tiedolla johtamisessa hoidon laadun varmistaminen, resurssitarpeiden arviointi ja työkuorman jakaminen olivat keskeisiä tekijöitä toiminnan kehittämisessä.
Tuloksia voidaan käyttää kirjaamisen merkityksen perustelemisessa. Ne tarjoavat arvokkaita näkökulmia opiskeluterveydenhuollon sekä soveltuvin osin kouluterveydenhuollon ja muiden terveydenhuollon organisaatioiden laadukkaan kirjaamisen ja tiedolla johtamisen edistämiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhuollon työntekijöiden tietämystä tiedon toisiokäytön tärkeydestä tulisi kehittää, mikä voisi edistää kirjaamisen laatua ja tiedolla johtamisen tehokkuutta.