Sukupuolitietoinen opetus balettitunnilla
Alapudas, Henriikka (2024)
Alapudas, Henriikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034381
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskittyy baletin opettamiseen sukupuolitietoisesti sekä siihen, millaisilla konkreettisilla keinoilla baletinopettaja voi muuttaa omaa opetustaan sukupuolista moninaisuutta huomiovammaksi ja sukupuolten välistä tasa-arvoa ylläpitävämmäksi. Miten baletinopettaja voi paremmin tunneillaan huomioida oppilaat yksilöinä ja miten opettajan sukupuolivärittynyt toiminta voi vaikuttaa oppilaisiin? Tavoitteenani oli myös selvittää, tuoko sukupuolitietoinen, tasa-arvoinen pedagogiikka oppilaalle lisäarvoa hänen tanssijuutensa näkökulmasta ja muuttaako perinteisesti sukupuolitettujen liikkeiden opettaminen oppilaan kokemusta opetuksesta.
Käytin oman pohdintani tukena pitkälti Fox Marttisen artikkelia Tiaroja ja tukihousuja – Sukupuolisensitiivisyys baletinopetuksessa, sillä se käsittelee aihetta samasta näkökulmasta, kuin opinnäytetyöni. Lisäksi hyödynsin monipuolisesti koulumaailmaan keskittyviä, mm. Opetushallituksen julkaisemia oppaita ja selvityksiä, joissa puhuttiin sukupuolisensitiivisyydestä ja tasa-arvoisesta opetuksesta.
Toteutin osana opinnäytetyötäni Balettikoulu Sinikellon BJXIII-ryhmässä liikekokeilujakson, jossa harjoitutin perinteisesti miestanssijoiden liikkeitä ja baletin osa-alueita. Kokeilu toteutettiin neljällä eri tanssitunnilla, ja jokaisella oli oma aiheensa, jotka olivat ympärimenevät liikkeet, hypyt, näyttämötaistelu ja pas de deux. Jakson lopuksi jaoin oppilaille palautekyselyn kokeilun sisällöstä, jonka tulosten pohjalta tein pohdintaa liittyen tutkimuskysymyksiini.
Kokeilun pohjalta selvisi, että monipuolinen sukupuolirajat ylittävä liikeharjoittelu on sekä kehittävää että mielekästä oppilaiden mielestä. Erityisesti vaikeita hyppyjä ja piruetteja, joita normaalisti vain miestanssijat tekevät, toivottiin osaksi normaalia tuntirepertuaaria. Kokeilujakson myötä oppilaat saivat kokemuksia uudenlaisista haasteista sekä löysivät uusia kehityskohteita, joihin eivät olleet aiemmin kiinnittäneet huomiota. Liikekokeilujakso ja palautekysely myös lisäsivät oppilaiden tietoisuutta baletin perinteikkäästä sukupuolittuneisuudesta. Tavoitteenani on opinnäytetyön avulla lisätä yleistä tietoisuutta sukupuolitietoisuudesta baletin alalla ja tämän myötä edistää baletin vanhentuneiden traditioiden muuttamista.
Käytin oman pohdintani tukena pitkälti Fox Marttisen artikkelia Tiaroja ja tukihousuja – Sukupuolisensitiivisyys baletinopetuksessa, sillä se käsittelee aihetta samasta näkökulmasta, kuin opinnäytetyöni. Lisäksi hyödynsin monipuolisesti koulumaailmaan keskittyviä, mm. Opetushallituksen julkaisemia oppaita ja selvityksiä, joissa puhuttiin sukupuolisensitiivisyydestä ja tasa-arvoisesta opetuksesta.
Toteutin osana opinnäytetyötäni Balettikoulu Sinikellon BJXIII-ryhmässä liikekokeilujakson, jossa harjoitutin perinteisesti miestanssijoiden liikkeitä ja baletin osa-alueita. Kokeilu toteutettiin neljällä eri tanssitunnilla, ja jokaisella oli oma aiheensa, jotka olivat ympärimenevät liikkeet, hypyt, näyttämötaistelu ja pas de deux. Jakson lopuksi jaoin oppilaille palautekyselyn kokeilun sisällöstä, jonka tulosten pohjalta tein pohdintaa liittyen tutkimuskysymyksiini.
Kokeilun pohjalta selvisi, että monipuolinen sukupuolirajat ylittävä liikeharjoittelu on sekä kehittävää että mielekästä oppilaiden mielestä. Erityisesti vaikeita hyppyjä ja piruetteja, joita normaalisti vain miestanssijat tekevät, toivottiin osaksi normaalia tuntirepertuaaria. Kokeilujakson myötä oppilaat saivat kokemuksia uudenlaisista haasteista sekä löysivät uusia kehityskohteita, joihin eivät olleet aiemmin kiinnittäneet huomiota. Liikekokeilujakso ja palautekysely myös lisäsivät oppilaiden tietoisuutta baletin perinteikkäästä sukupuolittuneisuudesta. Tavoitteenani on opinnäytetyön avulla lisätä yleistä tietoisuutta sukupuolitietoisuudesta baletin alalla ja tämän myötä edistää baletin vanhentuneiden traditioiden muuttamista.