Työterveyshoitajien kokemuksia perehdytyksestä Lääkärikeskus Aavassa
Hardie, Stephanie (2024)
Hardie, Stephanie
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034537
Tiivistelmä
Hyvin toteutettu perehdytys lisää työntekijöiden sitoutumista ja parantaa tuottavuutta, lyhentäen sopeutumisaikaa. Sosiaali- ja terveysalan rekrytointiongelmat sekä henkilöstöpula heikentävät palveluiden saatavuutta, mutta laadukas perehdytys voi parantaa työilmapiiriä ja asiakaskokemusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla uusien työterveyshoitajien kokemuksia saamastaan perehdytyksestä ja sen kehittämistarpeista. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa perehdytysprosessin kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi organisaatiotasolla. Opinnäytetyön työelämäyhteistyön kumppanina toimi Lääkärikeskus Aava.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (5) työterveyshoitajaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset työterveyshoitajien kokemasta perehdytyksestä osoittivat sekä vahvuuksia että kehittämistarpeita, ja näiden pohjalta on esitetty kehittämisehdotuksia perehdytysprosessin parantamiseksi. Perehdytyksen vastuussa ja toteutuksessa nostettiin esiin edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä liittyen oppimiskokemukseen, sekä esihenkilöiden rooliin ja tuen antoon. Oppimis- ja työympäristön hallinnassa korostuivat ohjeiden ja prosessien selkeys sekä työtehtävien ja tarvittavien järjestelmien hallinta. Kehittämiskohteiksi työterveyshoitajat nostivat esiin materiaalien ja ohjeiden päivittämisen, sekä lisäperehdytyksen tarpeen tiettyihin aihealueisiin. Jatkossa perehdytysmenetelmiksi ehdotettiin enemmän aikaa oppimiseen ja tutustumiseen työtehtäviin, yhtenäisempää yksikkötasoista toimintaa sekä perehdytyksen arvioinnin tehostamista ja kohdentamista.
Nykyisessä perehdytysprosessissa on perehdytystä tukevia tekijöitä, mutta myös haasteita sekä yksikkökohtaisia eroja. Perehdytyskäytäntöjen jatkuva kehittäminen sekä toiminnan yhtenäistäminen organisaatiotasolla koetaan parantavan perehdytyksen laatua ja tehokkuutta työterveyshoitajien näkökulmasta.
Avainsanat: Työterveys, hoitaja, perehdytyskokemus, asiantuntijuus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla uusien työterveyshoitajien kokemuksia saamastaan perehdytyksestä ja sen kehittämistarpeista. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa perehdytysprosessin kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi organisaatiotasolla. Opinnäytetyön työelämäyhteistyön kumppanina toimi Lääkärikeskus Aava.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (5) työterveyshoitajaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset työterveyshoitajien kokemasta perehdytyksestä osoittivat sekä vahvuuksia että kehittämistarpeita, ja näiden pohjalta on esitetty kehittämisehdotuksia perehdytysprosessin parantamiseksi. Perehdytyksen vastuussa ja toteutuksessa nostettiin esiin edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä liittyen oppimiskokemukseen, sekä esihenkilöiden rooliin ja tuen antoon. Oppimis- ja työympäristön hallinnassa korostuivat ohjeiden ja prosessien selkeys sekä työtehtävien ja tarvittavien järjestelmien hallinta. Kehittämiskohteiksi työterveyshoitajat nostivat esiin materiaalien ja ohjeiden päivittämisen, sekä lisäperehdytyksen tarpeen tiettyihin aihealueisiin. Jatkossa perehdytysmenetelmiksi ehdotettiin enemmän aikaa oppimiseen ja tutustumiseen työtehtäviin, yhtenäisempää yksikkötasoista toimintaa sekä perehdytyksen arvioinnin tehostamista ja kohdentamista.
Nykyisessä perehdytysprosessissa on perehdytystä tukevia tekijöitä, mutta myös haasteita sekä yksikkökohtaisia eroja. Perehdytyskäytäntöjen jatkuva kehittäminen sekä toiminnan yhtenäistäminen organisaatiotasolla koetaan parantavan perehdytyksen laatua ja tehokkuutta työterveyshoitajien näkökulmasta.
Avainsanat: Työterveys, hoitaja, perehdytyskokemus, asiantuntijuus