Brändin hallinta mikroyrityksissä
Pallari, Niklas (2024)
Pallari, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia resurssien niukkuuden vaikutusta mikroyrityksen kykyyn hallita ja ylläpitää brändiä. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa mikroyritysten brändinhallinnan nykytilanne ja keskeiset haasteet sekä selvittää, miten mikroyritykset voivat käytännössä parantaa brändinsä hallintaa. Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa Moreni Oy toimi tutkimuskohteena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun ja dokumenttianalyysin avulla. Teemahaastattelu toi esiin yrittäjän kokemuksia ja näkemyksiä, kun taas dokumenttianalyysi keskittyi yrityksen ulkoiseen viestintään, markkinointimateriaaleihin ja verkkosivuihin. Menetelmien yhdistäminen tarjosi syvällisen näkemyksen yrityksen brändin hallinnan nykytilasta ja käytännön kehitysehdotuksista sen parantamiseksi.
Työn tietoperusta käsitteli mikroyritysten brändin hallinnan erityispiirteitä ja resurssien rajallisuuden vaikutuksia, painottuen strategisiin malleihin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, ja haastatteluaineisto litteroitiin propositiotason menetelmällä. Tämä lähestymistapa mahdollisti havaintojen systemaattisen ryhmittelyn keskeisiin teemoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Morenin brändin hallinta on pääosin reaktiivista yrittäjän ajanpuutteen ja muiden liiketoiminnan vastuiden vuoksi. Brändin hallinnan johdonmukaisuuden puute näkyy viestintätyylien vaihteluina ja strategian puutteena. Kehitysehdotuksina esitetään kolmen kysymyksen mallia brändin hallintaan, brändityöpajoja henkilöstölle sekä yrittäjän kouluttamista aktiivisempaan rooliin brändijohtajana. Tulokset korostavat mikroyritysten tarvetta yksinkertaisille brändin hallinnan työkaluille, jotka ovat toteutettavissa rajallisten resurssien puitteissa. Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa mikroyrityksille, jotka kehittävät brändistrategiaansa kilpailukyvyn parantamiseksi.
Työn tietoperusta käsitteli mikroyritysten brändin hallinnan erityispiirteitä ja resurssien rajallisuuden vaikutuksia, painottuen strategisiin malleihin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, ja haastatteluaineisto litteroitiin propositiotason menetelmällä. Tämä lähestymistapa mahdollisti havaintojen systemaattisen ryhmittelyn keskeisiin teemoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Morenin brändin hallinta on pääosin reaktiivista yrittäjän ajanpuutteen ja muiden liiketoiminnan vastuiden vuoksi. Brändin hallinnan johdonmukaisuuden puute näkyy viestintätyylien vaihteluina ja strategian puutteena. Kehitysehdotuksina esitetään kolmen kysymyksen mallia brändin hallintaan, brändityöpajoja henkilöstölle sekä yrittäjän kouluttamista aktiivisempaan rooliin brändijohtajana. Tulokset korostavat mikroyritysten tarvetta yksinkertaisille brändin hallinnan työkaluille, jotka ovat toteutettavissa rajallisten resurssien puitteissa. Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa mikroyrityksille, jotka kehittävät brändistrategiaansa kilpailukyvyn parantamiseksi.