Metsä Groupin tehtaiden purkuaikasovelluksen kehitysselvitys
Sorvari, Jeremias (2024)
Sorvari, Jeremias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934009
Tiivistelmä
Puutavaran autokuljetus on raakapuun tärkein kuljetusmuoto Suomessa, minkä vuoksi sen onnistumiseksi mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti on kehitetty erilaisia järjestelmiä ja menetelmiä. Yksi on puutavaran aikatauluajo ja purkuajanvarausjärjestelmät, joita on käytössä yhä useammalla puuta jalostavalla yrityksellä. Aikatauluajon perusteena ovat erilaiset taloudelliset hyödyt, mutta se aiheuttaa myös ongelmia ja päänvaivaa etenkin puutavara-autoyrittäjien keskuudessa.
Opinnäytetyön aiheena on Metsä Groupin tehtaiden purkuajanvarausjärjestelmä eli purkuaikasovellus ja sen kehitysselvitys. Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli selvittää, miten purkuaikasovellusta voisi kehittää, milloin se on tarpeellinen, mitä haasteita se aiheuttaa ja minkälainen kuormien aikataulutus voisi olla tulevaisuudessa.
Tutkimusaineisto koostuu Metsä Groupin toimihenkilöille suunnatuista haastatteluista ja sähköisesti lähetetystä kyselystä kuljetusyrittäjille. Kyselyllä kartoitettiin kuljetusyrittäjien näkökulmia asiaan. Sekä haastatteluista että kyselystä saatiin kattavia vastauksia, joista pystyi tekemään monia johtopäätöksiä. Etenkin kyselyyn vastaajien aktiivisuus ja vastausten runsas määrä yllättivät positiivisesti. Viimeisissä kysymyksissä annettiin paljon sanallisia vastauksia, jotka olivat hyvin antoisia ja tutkimuksen kannalta tärkeitä.
Tuloksista voidaan päätellä, että aikatauluajon toimivuutta haastavat eniten purkuaikojen kilpavaraaminen, ylibuukkaus, ajaminen ilman purkuaikaa, sekakuormat sekä menopaluukuormat. Asian tärkeys yrittäjille näkyi vastauksissa ja useimpien mielestä tarve järjestelmän kehitykselle on todellinen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, kun purkuaikajärjestelmiä kehitetään ja uusia puutavaran vastaanottomenetelmiä luodaan.
Opinnäytetyön aiheena on Metsä Groupin tehtaiden purkuajanvarausjärjestelmä eli purkuaikasovellus ja sen kehitysselvitys. Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli selvittää, miten purkuaikasovellusta voisi kehittää, milloin se on tarpeellinen, mitä haasteita se aiheuttaa ja minkälainen kuormien aikataulutus voisi olla tulevaisuudessa.
Tutkimusaineisto koostuu Metsä Groupin toimihenkilöille suunnatuista haastatteluista ja sähköisesti lähetetystä kyselystä kuljetusyrittäjille. Kyselyllä kartoitettiin kuljetusyrittäjien näkökulmia asiaan. Sekä haastatteluista että kyselystä saatiin kattavia vastauksia, joista pystyi tekemään monia johtopäätöksiä. Etenkin kyselyyn vastaajien aktiivisuus ja vastausten runsas määrä yllättivät positiivisesti. Viimeisissä kysymyksissä annettiin paljon sanallisia vastauksia, jotka olivat hyvin antoisia ja tutkimuksen kannalta tärkeitä.
Tuloksista voidaan päätellä, että aikatauluajon toimivuutta haastavat eniten purkuaikojen kilpavaraaminen, ylibuukkaus, ajaminen ilman purkuaikaa, sekakuormat sekä menopaluukuormat. Asian tärkeys yrittäjille näkyi vastauksissa ja useimpien mielestä tarve järjestelmän kehitykselle on todellinen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, kun purkuaikajärjestelmiä kehitetään ja uusia puutavaran vastaanottomenetelmiä luodaan.