Varhaiskasvatuksen fyysinen oppimisympäristö leikin mahdollistajana
Ruotsalainen, Annukka (2024)
Ruotsalainen, Annukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034243
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aihe on varhaiskasvatuksen fyysinen oppimisympäristö leikin mahdollistajana. Opinnäytetyöni tarkoitus oli Wanhan sahan päiväkodin lapsia osallistamalla saada päiväkodin fyysisestä oppimisympäristöstä sen hetkiselle lapsiryhmälle toimivampi arjen sujuvuuden kannalta. Tutkimuskysymyksenäni oli ”kuinka fyysistä oppimisympäristöä voidaan lasten kanssa muokata?”. Opinnäytetyön tavoitteena oli lasten osallistaminen varhaiskasvatuksen arjessa sekä saada lapsille varhaiskasvatusperusteissakin määritellyt puitteet leikeille ja muille arjen toiminnoille.
Opinnäytetyöni aiheen valitsin, sillä työskentelin opinnäytetyöni aikana varhaiskasvatuksen opettajana, ja aihe kosketti sillä hetkellä lapsiryhmää, jossa työskentelin. Halusin myös varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta lisätä lasten osallisuutta ja tukea sitä. Projektin alkaessa päiväkodin tilat eivät vastanneet lapsiryhmän mielenkiintoa tai toiveita.
Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ilmenee opinnäytetyössäni sekä havainnoinnein, mutta myös päiväkodin lasten sekä henkilöstön haastatteluilla. Opinnäytetyö koostuu varhaiskasvatuksen osallisuuden ja fyysisen oppimisympäristön käsitteistä, sekä opinnäytetyön toiminnan raportoinnista.
Opinnäytetyöni aiheen valitsin, sillä työskentelin opinnäytetyöni aikana varhaiskasvatuksen opettajana, ja aihe kosketti sillä hetkellä lapsiryhmää, jossa työskentelin. Halusin myös varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta lisätä lasten osallisuutta ja tukea sitä. Projektin alkaessa päiväkodin tilat eivät vastanneet lapsiryhmän mielenkiintoa tai toiveita.
Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ilmenee opinnäytetyössäni sekä havainnoinnein, mutta myös päiväkodin lasten sekä henkilöstön haastatteluilla. Opinnäytetyö koostuu varhaiskasvatuksen osallisuuden ja fyysisen oppimisympäristön käsitteistä, sekä opinnäytetyön toiminnan raportoinnista.