Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Projektiprosessin parantaminen teknologiayritykselle

Sulonen, Leevi (2024)

 
Avaa tiedosto
Sulonen_Leevi.pdf (423.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Sulonen, Leevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134739
Tiivistelmä
Parantamiseen on aina varaa, tämä pätee myös yrityksien toimintatapoihin. Tämä opinnäytetyö kertoo siitä, mitä yritykset ovat, miten ne koostuvat elävistä ihmisistä ja minkälainen on niiden pelikenttä kansallisvaltioiden sisällä. Tämän jälkeen tarkasteltiin kohdeyritystä, joka tekee pääosan liiketoiminnastaan projektimuotoisesti. Työn tarkoituksena oli tutkia, miksi kohdeyrityksen toiminta oli näennäisesti tehotonta. Aikataulut ylittyivät johdonmukaisesti, ja henkilöstö vaikutti tuskaantuneelta yrityksessä työskentelemiseen. Tämän tutkimisen jälkeen luotiin muutoksia toimintatapoihin, jotta toiminnasta tulisi tehokkaampaa ja mielekkäämpää. Tutkimus yrityksen tilasta tehtiin haastatteluiden kautta ja analysoimalla laatujärjestelmässä kuvattuja prosessikaavioita. Valittuja yrityksen työntekijöitä haastateltiin kysymyksillä, joihin he vastasivat näkemyksiensä mukaan. Edustusta löytyi niin suunnittelijoista, tuotehallinnasta ja esimiehistä. Työn toimeksiantajana toimi suomalainen keskisuuri junien alijärjestelmiä valmistava yritys.

Ihmisten toiminnassa on de jure, eli miten asioiden pitäisi mennä, ja de facto, eli miten ne menevät oikeasti. Työntekijöiden haastatteluilla saatiin vastauksia käytännön tilasta ja laatujärjestelmästä saatiin vastaukset teoreettisesta toimintamallista. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että yrityksessä tehdään jatkuvaa ylimyyntiä, sekä myydään ratkaisuja joita ei ole olemassa. Myös ilmeni, että kohdeyrityksellä ei ole paljoa omaa tuotekehitystä, vaan melkein kaikki uuden kehittäminen tehtiin asiakkaiden tilauksista. Näihin ongelmakohtiin saatiin luotua uutta ohjeistusta, jonka pitäisi auttaa yritystä ohjaamaan toimintaansa oikeaan suuntaan. Myynti- ja projektiprosessiin luotiin parannuksia, jotka lisäävät inter-organisaationaalista kommunikaatiota, ja laitteiden ylläpitoon ns. ”after sales” -vaiheeseen tehtiin prosessiehdotus. Nämä keinot olivat yritykselle tervetulleita, sillä tiedotustilaisuuksissa tai kehityskeskusteluissa havaittuja ongelmakohtia ei ole nostettu esiin.

Työtä voisi jatkokehittää lisäämällä konkreettisia mittareita työntekijöiden ylityöllistämisestä, sekä luoda järjestelmä jolla varmistetaan, että yritys on kykeneväinen tuottamaan asiakkaalle luvattuja ratkaisuja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste