Vahvuudet ja uhat : dynaamisen hinnoittelun tekijät kuntokeskuksessa
Nieminen, Arttu; Sila, Debi (2024)
Nieminen, Arttu
Sila, Debi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134911
Tiivistelmä
Dynaaminen hinnoittelu on hinnoittelumalli, joka perustuu erilaisiin ulkoisiin tekijöihin kuten kysyntään ja kausiluonteisuuteen. Työn tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät tukevat siirtymistä dynaamiseen hinnoitteluun, ja mitkä tekijät puolestaan uhkaavat sitä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantaja Kontti Valmennuskeskuksen kanssa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja aineistoa on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuntokeskuksen yrittäjiä. Teemahaastatteluista saadut aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Lisäksi työhön tehtiin kuntokeskuksen tilanteesta nykytila analyysi keräämällä aineistoa asiakashallintajärjestelmästä. Näiden aineistojen perusteella laadittiin SWOT-analyysi dynaamisen hinnoittelun tekijöiden arvioimiseksi kuntokeskuksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuntokeskuksesta löytyy tekijöitä dynaamisen hinnoittelun perustaksi. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että uusien hintapisteiden löytäminen, toimialan sesonkiluonteisuus ja ryhmävalmennustuntien rajoitettu kapasiteetti tukevat siirtymistä dynaamiseen hinnoitteluun. Uhkina dynaamiseen hinnoitteluun siirtymisen suhteen olivat hintojen reiluuden kokeminen ja siitä aiheutuva mainehaitta, mikäli asiakkaat eivät koe hintoja tasapuolisiksi. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää jatkossa määrittämällä konkreettisia ajureita, joiden perusteella dynaamisen hinnoittelun mallia voitaisiin pilotoida.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja aineistoa on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuntokeskuksen yrittäjiä. Teemahaastatteluista saadut aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Lisäksi työhön tehtiin kuntokeskuksen tilanteesta nykytila analyysi keräämällä aineistoa asiakashallintajärjestelmästä. Näiden aineistojen perusteella laadittiin SWOT-analyysi dynaamisen hinnoittelun tekijöiden arvioimiseksi kuntokeskuksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuntokeskuksesta löytyy tekijöitä dynaamisen hinnoittelun perustaksi. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että uusien hintapisteiden löytäminen, toimialan sesonkiluonteisuus ja ryhmävalmennustuntien rajoitettu kapasiteetti tukevat siirtymistä dynaamiseen hinnoitteluun. Uhkina dynaamiseen hinnoitteluun siirtymisen suhteen olivat hintojen reiluuden kokeminen ja siitä aiheutuva mainehaitta, mikäli asiakkaat eivät koe hintoja tasapuolisiksi. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää jatkossa määrittämällä konkreettisia ajureita, joiden perusteella dynaamisen hinnoittelun mallia voitaisiin pilotoida.