EEG-elektrodien sijoittelu, E-oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Kemppainen, Helmi; Kilpeläinen, Katja (2024)
Kemppainen, Helmi
Kilpeläinen, Katja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235005
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda oppimista tukeva opetusvideo ja tietotesti EEG-elektrodien sijoittelusta. Tuotos tuli lisämateriaaliksi kliinisen neurofysiologian opintojaksolle bioanalytiikan opiskelijoille. Työn tavoitteena oli tukea bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista EEG-elektrodien sijoittelussa.
Kehittämistyön aihe rajattiin EEG-elektrodien sijoitteluun uusimman standardin mukaisesti. Kehittämistyö aloitettiin suunnittelemalla, kuinka oppimateriaali toteutetaan. Oppimateriaali päätettiin toteuttaa videona ja tietotestinä Moodlen verkko-oppimisympäristöön H5P Course Presentation-työkalulla. Videolle tehtiin käsikirjoitus, jonka jälkeen videoklipit kuvattiin ja ne editoitiin yhteen. Videoon lisättiin sanelu ja tekstitykset. Valmis video lisättiin Moodleen Course Presentationiin. Tietotestin kysymykset pohjautuivat videomateriaaliin.
Webropol-kyselystä saadun palautteen perusteella oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja se tuki oppimista EEG-elektrodien sijoittelussa. EEG-elektrodien sijoittelusta luotiin selkeä, helposti seurattava ja saavutettava video, mikä perustuu tuoreimpaan tietoon 10–20-sijoitusjärjestelmästä. Video ja tietotesti tukevat bioanalytiikan opiskelijoita sekä mahdollistavat aiheen itsenäisen opiskelun. Tuotos on Savonia-ammattikorkeakoulun ainoa suomenkielinen video EEG-rekisteröinnistä, ja se tukee opiskelijoita, joiden englanninkielentaito ei riitä englanninkielisten videoiden seuraamiseen.
Tulevaisuudessa videolle voisi tehdä jatko-osan, jossa keskitytään ambulatoriseen tai päivystykselliseen EEG-rekisteröintiin. Vastaavaa videota ja oppimateriaalia voisi hyödyntää myös sairaanhoitajien ja bioanalyytikkojen lisäperehdytysmateriaalina kliinisen neurofysiologian osastolla. Myös idean pelistä voisi tulevaisuudessa toteuttaa, ja materiaalin voisi saada useammalle eri alustalle.
Kehittämistyön aihe rajattiin EEG-elektrodien sijoitteluun uusimman standardin mukaisesti. Kehittämistyö aloitettiin suunnittelemalla, kuinka oppimateriaali toteutetaan. Oppimateriaali päätettiin toteuttaa videona ja tietotestinä Moodlen verkko-oppimisympäristöön H5P Course Presentation-työkalulla. Videolle tehtiin käsikirjoitus, jonka jälkeen videoklipit kuvattiin ja ne editoitiin yhteen. Videoon lisättiin sanelu ja tekstitykset. Valmis video lisättiin Moodleen Course Presentationiin. Tietotestin kysymykset pohjautuivat videomateriaaliin.
Webropol-kyselystä saadun palautteen perusteella oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja se tuki oppimista EEG-elektrodien sijoittelussa. EEG-elektrodien sijoittelusta luotiin selkeä, helposti seurattava ja saavutettava video, mikä perustuu tuoreimpaan tietoon 10–20-sijoitusjärjestelmästä. Video ja tietotesti tukevat bioanalytiikan opiskelijoita sekä mahdollistavat aiheen itsenäisen opiskelun. Tuotos on Savonia-ammattikorkeakoulun ainoa suomenkielinen video EEG-rekisteröinnistä, ja se tukee opiskelijoita, joiden englanninkielentaito ei riitä englanninkielisten videoiden seuraamiseen.
Tulevaisuudessa videolle voisi tehdä jatko-osan, jossa keskitytään ambulatoriseen tai päivystykselliseen EEG-rekisteröintiin. Vastaavaa videota ja oppimateriaalia voisi hyödyntää myös sairaanhoitajien ja bioanalyytikkojen lisäperehdytysmateriaalina kliinisen neurofysiologian osastolla. Myös idean pelistä voisi tulevaisuudessa toteuttaa, ja materiaalin voisi saada useammalle eri alustalle.