Treidaaminen ja tunteiden vaikutus kaupankäyntiin
Holopainen, Veeti (2024)
Holopainen, Veeti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia psykologisten tekijöiden vaikutusta treidaajien päätöksentekoon ja suoriutumiseen markkinoilla. Työn taustalla oli tarve ymmärtää, miten erilaiset tunnetilat vaikuttavat treidaajien käyttäytymiseen markkinoilla. Teoriaosuudessa perehdyttiin treidaamisen peruskäsitteisiin sekä tekniseen analyysiin auttamalla lukijaa ymmärtämään treidauksen kokonaisuutta. Tavoitteena oli tunnistaa päätöksen teon kannalta keskeiset psykologiset tekijät ja pohtia, miten tunteiden hallinta voi tukea menestystä markkinoilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, joihin osallistui kolme kokenutta täysipäiväistä treidaajaa. Asiantuntijoiden kanssa keskityttiin teemahaastatteluissa syventymään heidän henkilökohtaisiin kokemuksiinsa ja tuntemuksiinsa kaupankäynnin psykologisista haasteista. Haastattelut toteutettiin pääosin videopuheluilla sekä myös kirjallisesti. Kerätty aineisto analysoitiin fenomenologista analyysimenetelmää käyttäen, jotta voitiin tunnistaa ja kuvata haastateltavien kokemusten ydinsisällöt ja niiden merkitys treidausprosessille.
Tutkimustuloksissa korostuivat erityisesti tunteiden suuri vaikutus treidaajien päätöksentekoon ja menestykseen. Tunteiden käsittely koettiin olennaisena osana treidausprosessia ja menestyksekkäät treidaajat käyttävät usein tunteiden hallintaan erilaisia strategioita, kuten objektiivista itsehavainnointia tai yksinkertaisia taukoja. Tutkimus osoitti myös, että tunteiden hallintaa voi kehittää kokemuksen myötä, mutta se vaatii treidaajilta jatkuvaa itsereflektiota sekä sopeutumista omiin vahvuuksiin ja heikkouksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, joihin osallistui kolme kokenutta täysipäiväistä treidaajaa. Asiantuntijoiden kanssa keskityttiin teemahaastatteluissa syventymään heidän henkilökohtaisiin kokemuksiinsa ja tuntemuksiinsa kaupankäynnin psykologisista haasteista. Haastattelut toteutettiin pääosin videopuheluilla sekä myös kirjallisesti. Kerätty aineisto analysoitiin fenomenologista analyysimenetelmää käyttäen, jotta voitiin tunnistaa ja kuvata haastateltavien kokemusten ydinsisällöt ja niiden merkitys treidausprosessille.
Tutkimustuloksissa korostuivat erityisesti tunteiden suuri vaikutus treidaajien päätöksentekoon ja menestykseen. Tunteiden käsittely koettiin olennaisena osana treidausprosessia ja menestyksekkäät treidaajat käyttävät usein tunteiden hallintaan erilaisia strategioita, kuten objektiivista itsehavainnointia tai yksinkertaisia taukoja. Tutkimus osoitti myös, että tunteiden hallintaa voi kehittää kokemuksen myötä, mutta se vaatii treidaajilta jatkuvaa itsereflektiota sekä sopeutumista omiin vahvuuksiin ja heikkouksiin.