Sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen : case Ilveskasino
Backman, Johanna (2024)
Backman, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235269
Tiivistelmä
Aiheena opinnäytetyölle oli sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen Ilveskasinolle. Ilveskasino on tanssilava, jossa lavatansseja on järjestetty kesäisin jo 70-luvulta lähtien. Tanssilavan omistaa Etelä-Kuopion Ilveksen Tuki ry. Opinnäytetyön aihe muodostui toimeksiantajayrityksen toiveesta. Toimeksiantajan toiveena oli näkyä enemmän Facebookissa ja Instagramissa, joten opinnäytetyö rajautui koskemaan näitä sosiaalisen median kanavia. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle selkeät työkalut, joiden avulla sosiaalisen median sisällön tuottaminen on helposti toteuttavissa. Sosiaalisen median markkinoinnin kehittämisen tarkoituksena oli uuden kohderyhmän saavuttaminen, tunnettuuden lisääminen sekä asiakasmäärän kasvattaminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, tavoitteita, kohderyhmiä, suunnittelua, mittaamista ja eri kanavia. Teoriaosuus koostettiin hyödyntäen kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle konkreettisia ideoita sekä työvälineitä markkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, benchmarking-vertailu ja SWOT-analyysi. Tutkimusmenetelmien avulla kerätyn tiedon pohjalta pystyi muodostamaan kokonaiskuvan toimeksiantajasta ja tämä loi selvän suunnan kehittämistyölle.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi konkreettisia ehdotuksia sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi sekä suunnitelmallisuuden parantamiseksi. Toimeksiantajalla on mahdollisuus ottaa käyttöönsä kaikki laaditut kehitysehdotukset tai käyttää näitä osittain haluamallaan tavalla. Kehitysehdotukset oli laadittu niin, että näitä voidaan soveltaa muuttuvassa sosiaalisen median maailmassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, tavoitteita, kohderyhmiä, suunnittelua, mittaamista ja eri kanavia. Teoriaosuus koostettiin hyödyntäen kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle konkreettisia ideoita sekä työvälineitä markkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, benchmarking-vertailu ja SWOT-analyysi. Tutkimusmenetelmien avulla kerätyn tiedon pohjalta pystyi muodostamaan kokonaiskuvan toimeksiantajasta ja tämä loi selvän suunnan kehittämistyölle.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi konkreettisia ehdotuksia sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi sekä suunnitelmallisuuden parantamiseksi. Toimeksiantajalla on mahdollisuus ottaa käyttöönsä kaikki laaditut kehitysehdotukset tai käyttää näitä osittain haluamallaan tavalla. Kehitysehdotukset oli laadittu niin, että näitä voidaan soveltaa muuttuvassa sosiaalisen median maailmassa.