Markkinointiviestinnän vaikutuskeinot – Ma Chérie
Koivistoinen, Jose (2015)
Koivistoinen, Jose
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232494
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestinnän vaikutuskeinot sekä niiden soveltaminen uuden yrityksen viestintäsuunnitelmassa. Tarkoituksena on kehittää lemmikkieläintarvikeyritys Ma Chérien markkointitoimintaa. Työn lopputulokset pohjautuvat lukuisista kirjalähteistä omaksuttuihin teorioihin sekä havantoihin toimeksiantajan kanssa käydyistä keskusteluista.
Teoriaosuudessa käydään läpi kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja, joilla yritys voi näihin viestinnällään vaikuttaa. Teoreettisesta osuudesta selvisi, että yritys pystyy vaikuttamaan kuluttajan päätöksiin hyvin syvällisellä tasolla ja tämän huomaamatta. Tämän perusteella kuluttajien päätöksentekoon voidaan vaikuttaa vastaamalla tämän tavoitteisiin, muokkaamalla havaittavaa ympäristöä ja vaikuttamalla valintaprosessiin.
Kehityssuunnitelmaa sovellettiin kehittämällä uuden yrityksen viestintäsuunnitelmaa. Tärkeimpänä viestintäsuunnitelman osana esiin nousi yhtenäisen brändin rakentaminen, joka ohjaa koko yrityksen toimintaa sekä viestii sen arvoista. Lopputuloksena syntyi yrityksen nettinäkyvyyteen pohjautuvia, ilmaisia markkinointiviestinnän toimintaperiaatteita tehokkaan asiakaskokemuksen luomiseksi.
Teoriaosuudessa käydään läpi kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja, joilla yritys voi näihin viestinnällään vaikuttaa. Teoreettisesta osuudesta selvisi, että yritys pystyy vaikuttamaan kuluttajan päätöksiin hyvin syvällisellä tasolla ja tämän huomaamatta. Tämän perusteella kuluttajien päätöksentekoon voidaan vaikuttaa vastaamalla tämän tavoitteisiin, muokkaamalla havaittavaa ympäristöä ja vaikuttamalla valintaprosessiin.
Kehityssuunnitelmaa sovellettiin kehittämällä uuden yrityksen viestintäsuunnitelmaa. Tärkeimpänä viestintäsuunnitelman osana esiin nousi yhtenäisen brändin rakentaminen, joka ohjaa koko yrityksen toimintaa sekä viestii sen arvoista. Lopputuloksena syntyi yrityksen nettinäkyvyyteen pohjautuvia, ilmaisia markkinointiviestinnän toimintaperiaatteita tehokkaan asiakaskokemuksen luomiseksi.