Ammattikorkeakouluopettajien osaaminen, kehittämistarpeet ja eettiset näkökulmat data- ja tekoälyn hyödyntämisessä
Katoperä, Elina; Lehtimäki, Indira (2024)
Katoperä, Elina
Lehtimäki, Indira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235202
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyö toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun toimeksiantona, ja sen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien kokemusta data- ja tekoälyosaamisesta sekä tarkastella näihin teknologioihin liittyviä eettisiä kysymyksiä. Kyselytutkimukseen osallistui 142 opettajaa eri osaamisyksiköistä, ja aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien osaamisen nykytilaa ja koulutustarpeita erityisesti tekoälyn ja datan hallinnan suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että alle 40 % opettajista koki omaavansa riittävät tiedot tekoälyn käytöstä opetuksessa, ja moni vastaaja ilmaisi selkeän tarpeen lisäkoulutukselle. Vaikka datan hallinnan merkitys tunnistettiin laajasti, vain harva opettaja raportoi hallitsevansa siihen liittyvät taidot riittävän hyvin. Erityisesti eettisten kysymysten käsittely jäi kyselyssä vähäiseksi, mikä rajoitti mahdollisuuksia saada syvällisempää ymmärrystä niiden merkityksestä.
Tulosten perusteella suositellaan koulutustarjonnan kehittämistä, jotta opettajien teknologiset taidot ja eettinen osaaminen vastaisivat paremmin opetuksen nykyvaatimuksia. Jatkuva koulutus ja joustava oppiminen ovat keskeisiä, jotta opettajat voivat ohjata opiskelijoita tehokkaasti ja vastuullisesti digitalisoituvassa työelämässä.
Tutkimustulokset osoittivat, että alle 40 % opettajista koki omaavansa riittävät tiedot tekoälyn käytöstä opetuksessa, ja moni vastaaja ilmaisi selkeän tarpeen lisäkoulutukselle. Vaikka datan hallinnan merkitys tunnistettiin laajasti, vain harva opettaja raportoi hallitsevansa siihen liittyvät taidot riittävän hyvin. Erityisesti eettisten kysymysten käsittely jäi kyselyssä vähäiseksi, mikä rajoitti mahdollisuuksia saada syvällisempää ymmärrystä niiden merkityksestä.
Tulosten perusteella suositellaan koulutustarjonnan kehittämistä, jotta opettajien teknologiset taidot ja eettinen osaaminen vastaisivat paremmin opetuksen nykyvaatimuksia. Jatkuva koulutus ja joustava oppiminen ovat keskeisiä, jotta opettajat voivat ohjata opiskelijoita tehokkaasti ja vastuullisesti digitalisoituvassa työelämässä.