Mobiilipeli lukuhetken rinnalla : tukea lapsille vanhemman masennuksesta puhuttaessa
Inkiläinen, Susanna (2024)
Inkiläinen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää mobiilipeli, joka tukee lapsen keskittymistä ”Minun äitini”- ja ”Minun isäni”-kirjojen lukemisen aikana. Kirjat kertovat äidin tai isän masennuksesta lapsen silmin. Työ toteutettiin yhteistyössä Savon mielenterveysomaiset - FinFami ry:n kanssa, joka on mielenterveysomaisten hyvinvointia edistävä yhdistys.
Opinnäytetyössä käsitellään masennusta sairautena, sen vaikutuksia lapseen sekä lapsen mielenterveyttä suojaavia tekijöitä. Teknisessä toteutuksessa hyödynnettiin Unity-pelimoottoria, jossa rakennettiin neljä minipeliä sisältävä sovellus. Minipeleissä voi etsiä nallea, rakentaa hiekkakakkuja, lajitella pyykkejä ja pelata jalkapalloa. Pelin suunnittelussa huomioitiin leikki-ikäisten (n. 5–7-vuotiaiden) taidot, joten kontrollit pidettiin yksinkertaisena ja tehtävät selkeinä.
Käyttöliittymä mukautettiin käyttäjäystävälliseksi lapsille, jotka eivät välttämättä osaa lukea. Pelissä hyödynnettiin visuaalisia ikoneita, jotka tukevat lapsen itsenäistä pelaamista. Pelin ulkoasu luotiin yhtenäiseksi ja käyttöliittymä skaalautuu eri laitteille.
Työn tuloksena syntyi toimiva mobiilipeli, jonka neljä minipeliä tukevat lukuhetkeä viemättä liikaa huomiota kirjalta. Peli tarjoaa kevyen lähestymisen vaikeaan aiheeseen ja auttaa käsittelemään kirjassa esitettyjä aiheita.
Opinnäytetyössä käsitellään masennusta sairautena, sen vaikutuksia lapseen sekä lapsen mielenterveyttä suojaavia tekijöitä. Teknisessä toteutuksessa hyödynnettiin Unity-pelimoottoria, jossa rakennettiin neljä minipeliä sisältävä sovellus. Minipeleissä voi etsiä nallea, rakentaa hiekkakakkuja, lajitella pyykkejä ja pelata jalkapalloa. Pelin suunnittelussa huomioitiin leikki-ikäisten (n. 5–7-vuotiaiden) taidot, joten kontrollit pidettiin yksinkertaisena ja tehtävät selkeinä.
Käyttöliittymä mukautettiin käyttäjäystävälliseksi lapsille, jotka eivät välttämättä osaa lukea. Pelissä hyödynnettiin visuaalisia ikoneita, jotka tukevat lapsen itsenäistä pelaamista. Pelin ulkoasu luotiin yhtenäiseksi ja käyttöliittymä skaalautuu eri laitteille.
Työn tuloksena syntyi toimiva mobiilipeli, jonka neljä minipeliä tukevat lukuhetkeä viemättä liikaa huomiota kirjalta. Peli tarjoaa kevyen lähestymisen vaikeaan aiheeseen ja auttaa käsittelemään kirjassa esitettyjä aiheita.