Käytettävyysongelmaisten digitaalisten palveluiden vaikutus keskittymishäiriöisten käyttäjien kokemukseen
Andersson, Aarne (2024)
Andersson, Aarne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, kuinka huonosti saavutettavat digitaaliset palvelut vaikuttavat henkilöihin, joilla on ADHD tai keskittymishäiriöitä, ja selvittää, voiko huono saavutettavuus lannistaa heitä siirtymään pois teknologian parista. Tutkimus pyrkii ymmärtämään näiden käyttäjien kohtaamia haasteita ja tarjoamaan konkreettisia suosituksia digitaalisten palveluiden saavutettavuuden ja käytettävyyden parantamiseksi. Tutkimus käyttää teoreettisena pohjana Human Centered Design -ajattelun pohjaa sekä myös käytettävyyteen liittyviä teknisiä käsitteitä muun muassa Big Data, Pilvipalvelut ja IoT.
Käyttäjätutkimus on tämän opinnäytetyön keskeinen osa ja perustuu ihmislähtöiseen suunnitteluprosessiin. Menetelminä tutkimukseen käytettiin käyttäjätutkimusta kyselyn muodossa ja kahta syventävää haastattelua. Kyselyjen avulla kartoitettiin käyttäjien yleisiä kokemuksia ja mielipiteitä, kun taas syvähaastattelut tarjosivat yksityiskohtaisempaa tietoa käyttäjien henkilökohtaisista kohtaamisista saavutettavuusongelmien kanssa. Käytettävyystestien avulla seurattiin osallistujien toimintaa heidän navigoidessaan huonosti saavutettavilla verkkosivustoilla, mikä mahdollisti kriittisten ongelmakohtien tunnistamisen käytännössä käyttäjäkokemuksessa.
Tutkimus osoitti, että huonosti saavutettavat palvelut voivat lisätä kognitiivista kuormitusta, mikä voi johtaa siihen, että käyttäjät välttävät teknologian käyttöä kokonaan. Tämä puolestaan voi pahimmillaan lisätä digitaalista syrjäytymistä.
Tulokset viittasivat, että epäselvät navigointirakenteet, liian monimutkaiset toiminnot ja visuaalisen tuen puute vaikeuttavat näiden käyttäjien kokemusta ratkaisevasti. Tämän tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset korostavat digitaalisten palveluiden saavutettavuuden parantamisen tärkeyttä ja kiireellisyyttä erityisesti keskittymishäiriöisiä käyttäjiä ajatellen. Saavutettavuuden lisääminen edistää käyttäjäystävällisyyttä, vähentää palveluiden käytön esteitä ja varmistaa, että kaikki voivat hyötyä teknologiasta tasa-arvoisesti.
Käyttäjätutkimus on tämän opinnäytetyön keskeinen osa ja perustuu ihmislähtöiseen suunnitteluprosessiin. Menetelminä tutkimukseen käytettiin käyttäjätutkimusta kyselyn muodossa ja kahta syventävää haastattelua. Kyselyjen avulla kartoitettiin käyttäjien yleisiä kokemuksia ja mielipiteitä, kun taas syvähaastattelut tarjosivat yksityiskohtaisempaa tietoa käyttäjien henkilökohtaisista kohtaamisista saavutettavuusongelmien kanssa. Käytettävyystestien avulla seurattiin osallistujien toimintaa heidän navigoidessaan huonosti saavutettavilla verkkosivustoilla, mikä mahdollisti kriittisten ongelmakohtien tunnistamisen käytännössä käyttäjäkokemuksessa.
Tutkimus osoitti, että huonosti saavutettavat palvelut voivat lisätä kognitiivista kuormitusta, mikä voi johtaa siihen, että käyttäjät välttävät teknologian käyttöä kokonaan. Tämä puolestaan voi pahimmillaan lisätä digitaalista syrjäytymistä.
Tulokset viittasivat, että epäselvät navigointirakenteet, liian monimutkaiset toiminnot ja visuaalisen tuen puute vaikeuttavat näiden käyttäjien kokemusta ratkaisevasti. Tämän tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset korostavat digitaalisten palveluiden saavutettavuuden parantamisen tärkeyttä ja kiireellisyyttä erityisesti keskittymishäiriöisiä käyttäjiä ajatellen. Saavutettavuuden lisääminen edistää käyttäjäystävällisyyttä, vähentää palveluiden käytön esteitä ja varmistaa, että kaikki voivat hyötyä teknologiasta tasa-arvoisesti.