Perehdytyksen vaikutukset uuden työntekijän motivaatioon ja sitoutumiseen
Jalkala, Anni (2024)
Jalkala, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435823
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on perehdytys ja sen vaikutukset motivaatioon sekä perehdytykseen. Tavoitteena oli löytää keinoja, kuinka perehdytyksellä voidaan vaikuttaa kyseisiin asioihin. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osa-alueesta perehdytysprosessista, työmotivaatiosta sekä työntekijän sitoutumisesta. Erityisesti teoriaosuudessa käsitellään työmotivaation merkitystä, etenkin sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä sekä sitoutumisen eri tasoja kuten tunnepohjaista sitoutumista, jatkuvuus sitoutumista ja normatiivista sitoutumista.
Opinnäytetyössä tutkittiin Espresso House Finland Oy:n tämän hetkistä perehdytysohjeistusta sekä perehdytyksen toimivuutta perehdyttäjien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jossa käytettiin Webropol-sovelluksella laadittua sähköistä kyselylomaketta. Kysely kohdistettiin kahvila- ja apulaiskahvilapäälliköille. Kyselyn vastauksia analysoitiin sekä niiden pohjalta ideoitiin kehitysehdotuksia yrityksen perehdytysohjeistukseen sekä perehdytykseen.
Kyselyssä keskeisimmiksi tuloksiksi tuli esille, että uusi työntekijä jätetään työskentelemään itsenäisesti liian varhaisessa vaiheessa sekä ajanpuute perehdytyksessä. Johtopäätöksinä todettiin, että liian nopea perehdytyksen tahti voi heikentää uuden työntekijän sitoutumista sekä motivaatiota uuteen työhön. Teoria osuudessa korostui, että perehdytys ei ole vain tiedon siirtämistä, vaan kokonaisvaltainen prosessi. Perehdytyksellä luodaan pohja työntekijän ja organisaation väliselle sitoutumiselle. Työntekijän motivaatio ja sitoutuminen vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin sekä organisaation menestykseen. Tuloksista ilmeni myös paljon positiivisia asioita kuten käytännön oppimisen ja virtuaalisen oppimisen yhdistäminen sekä asemakortit.
Opinnäytetyössä tutkittiin Espresso House Finland Oy:n tämän hetkistä perehdytysohjeistusta sekä perehdytyksen toimivuutta perehdyttäjien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jossa käytettiin Webropol-sovelluksella laadittua sähköistä kyselylomaketta. Kysely kohdistettiin kahvila- ja apulaiskahvilapäälliköille. Kyselyn vastauksia analysoitiin sekä niiden pohjalta ideoitiin kehitysehdotuksia yrityksen perehdytysohjeistukseen sekä perehdytykseen.
Kyselyssä keskeisimmiksi tuloksiksi tuli esille, että uusi työntekijä jätetään työskentelemään itsenäisesti liian varhaisessa vaiheessa sekä ajanpuute perehdytyksessä. Johtopäätöksinä todettiin, että liian nopea perehdytyksen tahti voi heikentää uuden työntekijän sitoutumista sekä motivaatiota uuteen työhön. Teoria osuudessa korostui, että perehdytys ei ole vain tiedon siirtämistä, vaan kokonaisvaltainen prosessi. Perehdytyksellä luodaan pohja työntekijän ja organisaation väliselle sitoutumiselle. Työntekijän motivaatio ja sitoutuminen vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin sekä organisaation menestykseen. Tuloksista ilmeni myös paljon positiivisia asioita kuten käytännön oppimisen ja virtuaalisen oppimisen yhdistäminen sekä asemakortit.