Monta raitaa tulessa
Ketola, Jarno (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335773
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia livelooppausta teoriapohjan kautta lähestyen käytännön toteutustapoja kohti. Tavoitteena oli etsityn tiedon, omatoimisen toteutuksen ja harjoittelun jälkeen toteuttaa livelooppauskonsertti hyödyntäen soittimia monipuolisesti.
Alkuun kartoitettiin livelooppauksen historiaa ja miten teknologinen kehitys on vaikuttanut livelooppauksessa. Tämän jälkeen avattiin työtapoja laitteistopohjaiseen livelooppaukseen ja ohjelmistopohjaiseen livelooppaukseen jakaen. Itse opinnäytetyön taiteellinen prosessi perustui näistä ohjelmistopohjaiseen livelooppaukseen käyttäen Ableton Live 11 –ohjelmaa ja opinnäytetyössä perehdyttiin ohjelman perustoimintoihin, jotka ovat tärkeä osa livelooppauksen toteutusta. Opinnäytetyön lopullisena taiteellisena produktiona toimi “Into The Loop”-konsertti, jossa loopattiin cover-kappaleita eri artisteilta sovitettuna livelooppausta varten toteutettavaksi useamman soittimen kokonaisuudella. Lähteinä toimivat erilaiset ohjekirjat ja verkkojulkaisut, jotkat kertoivat livelooppauksesta sekä ohjelmien ja laitteistoiden toimintatavoista. Lisäksi opinnäytetyön tiedonkeruuta varten toteutettiin haastattelu. Opinnäytetyöhön valmisteltiin kuvamateriaalia kattaen demonstraatiot perustoiminnot sisältävästä livelooppauskokoonpanosta ja havainnollistamaan Ableton-ohjelman eri näkymiä näyttökaappausten avulla. Työtapoja kokeiltiin käytännön toteutuksella ja etsittiin toimivia ratkaisuja esitystä varten toteutettavaan tekniseen kokonaisuuteen.
Työprosessia avattiin ja sen eri vaiheita ja kerrottiin kokemuksista ja havainnoista huomioita. Näistä saatiin pintaraapaisu livelooppauksen historiaan ja miten on mahdollista toteuttaa livelooppausta eri tavoin. Jatkon kannalta opinnäytetyöllä tehtiin pohja, miltä lähteä jatkojalostamaan työtapaa ja pohdittiin tulevaisuuden näkymiä livelooppauksen käytöstä musiikki- ja opetuskentällä. Toteutuksena ollut konsertti suoritettiin muutaman soittajan ja äänihenkilön kanssa.
Alkuun kartoitettiin livelooppauksen historiaa ja miten teknologinen kehitys on vaikuttanut livelooppauksessa. Tämän jälkeen avattiin työtapoja laitteistopohjaiseen livelooppaukseen ja ohjelmistopohjaiseen livelooppaukseen jakaen. Itse opinnäytetyön taiteellinen prosessi perustui näistä ohjelmistopohjaiseen livelooppaukseen käyttäen Ableton Live 11 –ohjelmaa ja opinnäytetyössä perehdyttiin ohjelman perustoimintoihin, jotka ovat tärkeä osa livelooppauksen toteutusta. Opinnäytetyön lopullisena taiteellisena produktiona toimi “Into The Loop”-konsertti, jossa loopattiin cover-kappaleita eri artisteilta sovitettuna livelooppausta varten toteutettavaksi useamman soittimen kokonaisuudella. Lähteinä toimivat erilaiset ohjekirjat ja verkkojulkaisut, jotkat kertoivat livelooppauksesta sekä ohjelmien ja laitteistoiden toimintatavoista. Lisäksi opinnäytetyön tiedonkeruuta varten toteutettiin haastattelu. Opinnäytetyöhön valmisteltiin kuvamateriaalia kattaen demonstraatiot perustoiminnot sisältävästä livelooppauskokoonpanosta ja havainnollistamaan Ableton-ohjelman eri näkymiä näyttökaappausten avulla. Työtapoja kokeiltiin käytännön toteutuksella ja etsittiin toimivia ratkaisuja esitystä varten toteutettavaan tekniseen kokonaisuuteen.
Työprosessia avattiin ja sen eri vaiheita ja kerrottiin kokemuksista ja havainnoista huomioita. Näistä saatiin pintaraapaisu livelooppauksen historiaan ja miten on mahdollista toteuttaa livelooppausta eri tavoin. Jatkon kannalta opinnäytetyöllä tehtiin pohja, miltä lähteä jatkojalostamaan työtapaa ja pohdittiin tulevaisuuden näkymiä livelooppauksen käytöstä musiikki- ja opetuskentällä. Toteutuksena ollut konsertti suoritettiin muutaman soittajan ja äänihenkilön kanssa.