3D tuotekuvan työnkulku : miten toteutetaan 3D tuotekuva?
Niemi, Henri (2024)
Niemi, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636049
Tiivistelmä
Taustana tälle tutkielmalle on pitkäaikainen harrastuneisuuteni 3D grafiikan parissa. Tutustuin Blender 3D ohjelmistoon ja sen mahdollisuuksiin teini-ikäisenä ja käyttänyt sitä monenlaisiin eri tehtäviin mallinnuksesta erikoisefekteihin ja animaatioprojekteihin.
Tuotekuvan toteutus tietokonegrafiikan avulla on taito jonka avulla voi säästää aikaa ja resursseja verrattuna perinteiseen tuotevalokuvaukseen. Sitä voidaan käyttää osana perinteisiä tuotantomenetelmää sisällyttämällä tietokonetuotettu kuva valokuvatun materiaalin kanssa, tai sellaisenaan vaihtoehtoisena tapana tuottaa visuaalista sisältöä.
Tutkielman tavoitteena oli esitellä 3D työnkulkua tuotekuvan toteutuksessa sekä koota tieto työn askeleista, joita seuraamalla oleellinen tieto on helposti saatavilla kuvan toteutusta varten.
Taustatieto tutkielmaan on haettu pääasiassa internetlähteistä, kuten YouTube videoista, Blenderin manuaalista, aiheeseen liittyvistä oppimateriaaleista ja artikkeleista, kirjoista, sekä oman kokemukseni kautta.
Tuotekuvan tuottaminen 3D avulla voi parhaassa tapauksessa säästää aikaa sekä resursseja perinteiseen mainosvalokuvaukseen verrattuna ja onkin tehokas työkalu visuaalisen sisällön tuottamiseen.
Tuotekuvan toteutus tietokonegrafiikan avulla on taito jonka avulla voi säästää aikaa ja resursseja verrattuna perinteiseen tuotevalokuvaukseen. Sitä voidaan käyttää osana perinteisiä tuotantomenetelmää sisällyttämällä tietokonetuotettu kuva valokuvatun materiaalin kanssa, tai sellaisenaan vaihtoehtoisena tapana tuottaa visuaalista sisältöä.
Tutkielman tavoitteena oli esitellä 3D työnkulkua tuotekuvan toteutuksessa sekä koota tieto työn askeleista, joita seuraamalla oleellinen tieto on helposti saatavilla kuvan toteutusta varten.
Taustatieto tutkielmaan on haettu pääasiassa internetlähteistä, kuten YouTube videoista, Blenderin manuaalista, aiheeseen liittyvistä oppimateriaaleista ja artikkeleista, kirjoista, sekä oman kokemukseni kautta.
Tuotekuvan tuottaminen 3D avulla voi parhaassa tapauksessa säästää aikaa sekä resursseja perinteiseen mainosvalokuvaukseen verrattuna ja onkin tehokas työkalu visuaalisen sisällön tuottamiseen.