Päihdepotilaisiin kohdistuvat asenteet päivystyshoitotyössä: integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Isokoski, Marko (2024)
Isokoski, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636058
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, miten päihdepotilaisiin kohdistuvia asenteita päivystyshoitotyössä käsitellään kansainvälisissä tieteellisissä tutkimusartikkeleissa. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tietoa, joka tukee päivystyshoitotyön ammattilaisten ammatillista kasvua.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa aineisto rajattiin koskemaan ammattilaisten asenteita päihdepotilaita kohtaan päivystyshoitotyössä. Kirjallisuushaut tehtiin Medic-, CINAHL Ultimate- ja PubMed-tietokannoissa. Aineiston keruu jakautui kolmeen toteutuskertaan. Kirjallisuushaun ensimmäisessä toteutuksessa löytyi 40 hakutulosta. Toisessa toteutuksessa 175 hakutulosta Kolmannessa toteutuksessa löytyi yhteensä 118 hakutulosta.
Aineiston järjestämisessä käytettiin sisällönanalyysia. Analyysiin valittiin yhteensä 10 kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Artikkeleiden valintaa ohjasivat tutkimuskysymykset sekä ennalta määritellyt sisään- ja poissulkukriteerit. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena muodostui viisi yläteemaa, jotka jakautuvat yhteensä yhdeksääntoista alateemaan. Ensimmäinen yläteema on Ammatillisuuden ja tiedon merkitys. Toinen yläteema on leimautuminen ja stigma. Kolmas yläteema on Resurssien ja ajan riittävyys. Neljäs yläteema on Turvattomuus ja häiriökäyttäytyminen. Viides yläteema on potilaslähtöinen ja empaattinen hoito.
Tulosten perusteella päihdepotilaat kohtaavat päivystyshoitotyössä sekä positiivisia että negatiivisia asenteita. Positiiviset ja neutraalit asenteet edistävät hoitosuhteen rakentumista ja potilaan sitoutumista hoitoon. Negatiivisista asenteista keskeisimmiksi ongelmiksi nousivat leimaantuminen ja stereotypiointi.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuollon organisaatioiden koulutussuunnittelussa, erityisesti päihdepotilaisiin liittyvän ammatillisen osaamisen ja tietoisuuden kehittämisessä. Tulokset voivat toimia myös pohjana koulutusohjelmien suunnittelussa ja kehittämisessä, erityisesti päivystyshoitotyön kontekstissa. The purpose of this study is to describe how attitudes towards patients with substance use disorders are addressed in emergency nursing within international scientific research articles. Additionally, the aim is to provide information that supports the professional growth of emergency nursing professionals.
The thesis was conducted as an integrative literature review, with the material specifically focusing on the attitudes of professionals towards patients with substance use disorders in emergency nursing. Literature searches were carried out in the Medic, CINAHL Ultimate, and PubMed databases. The data collection was divided into three phases: the first search yielded 40 results, the second 175 results, and the third 118 results.
Content analysis was employed to organize the data. A total of 10 peer-reviewed international research articles were selected for the analysis. The selection of articles was guided by the research questions and predefined inclusion and exclusion criteria. The literature review resulted in five main themes, which are further divided into a total of nineteen subthemes. The first main theme is the significance of professionalism and knowledge. The second theme is stigmatization and stigma. The third theme is adequacy of resources and time. The fourth theme is insecurity and disruptive behaviour. The fifth theme is patient-centered and empathetic care.
The findings indicate that patients with substance use disorders encounter both positive and negative attitudes in emergency nursing. Positive and neutral attitudes facilitate the establishment of therapeutic relationships and improve patient engagement in care. Negative attitudes, on the other hand, revealed stigmatization and stereotyping as the most critical challenges.
The findings of this literature review can be utilized in the planning of training within healthcare organizations, particularly in the development of professional competence and awareness related to patients with substance use disorders. Furthermore, the results can serve as a foundation for designing and enhancing educational programs, especially within the context of emergency nursing.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa aineisto rajattiin koskemaan ammattilaisten asenteita päihdepotilaita kohtaan päivystyshoitotyössä. Kirjallisuushaut tehtiin Medic-, CINAHL Ultimate- ja PubMed-tietokannoissa. Aineiston keruu jakautui kolmeen toteutuskertaan. Kirjallisuushaun ensimmäisessä toteutuksessa löytyi 40 hakutulosta. Toisessa toteutuksessa 175 hakutulosta Kolmannessa toteutuksessa löytyi yhteensä 118 hakutulosta.
Aineiston järjestämisessä käytettiin sisällönanalyysia. Analyysiin valittiin yhteensä 10 kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Artikkeleiden valintaa ohjasivat tutkimuskysymykset sekä ennalta määritellyt sisään- ja poissulkukriteerit. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena muodostui viisi yläteemaa, jotka jakautuvat yhteensä yhdeksääntoista alateemaan. Ensimmäinen yläteema on Ammatillisuuden ja tiedon merkitys. Toinen yläteema on leimautuminen ja stigma. Kolmas yläteema on Resurssien ja ajan riittävyys. Neljäs yläteema on Turvattomuus ja häiriökäyttäytyminen. Viides yläteema on potilaslähtöinen ja empaattinen hoito.
Tulosten perusteella päihdepotilaat kohtaavat päivystyshoitotyössä sekä positiivisia että negatiivisia asenteita. Positiiviset ja neutraalit asenteet edistävät hoitosuhteen rakentumista ja potilaan sitoutumista hoitoon. Negatiivisista asenteista keskeisimmiksi ongelmiksi nousivat leimaantuminen ja stereotypiointi.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuollon organisaatioiden koulutussuunnittelussa, erityisesti päihdepotilaisiin liittyvän ammatillisen osaamisen ja tietoisuuden kehittämisessä. Tulokset voivat toimia myös pohjana koulutusohjelmien suunnittelussa ja kehittämisessä, erityisesti päivystyshoitotyön kontekstissa.
The thesis was conducted as an integrative literature review, with the material specifically focusing on the attitudes of professionals towards patients with substance use disorders in emergency nursing. Literature searches were carried out in the Medic, CINAHL Ultimate, and PubMed databases. The data collection was divided into three phases: the first search yielded 40 results, the second 175 results, and the third 118 results.
Content analysis was employed to organize the data. A total of 10 peer-reviewed international research articles were selected for the analysis. The selection of articles was guided by the research questions and predefined inclusion and exclusion criteria. The literature review resulted in five main themes, which are further divided into a total of nineteen subthemes. The first main theme is the significance of professionalism and knowledge. The second theme is stigmatization and stigma. The third theme is adequacy of resources and time. The fourth theme is insecurity and disruptive behaviour. The fifth theme is patient-centered and empathetic care.
The findings indicate that patients with substance use disorders encounter both positive and negative attitudes in emergency nursing. Positive and neutral attitudes facilitate the establishment of therapeutic relationships and improve patient engagement in care. Negative attitudes, on the other hand, revealed stigmatization and stereotyping as the most critical challenges.
The findings of this literature review can be utilized in the planning of training within healthcare organizations, particularly in the development of professional competence and awareness related to patients with substance use disorders. Furthermore, the results can serve as a foundation for designing and enhancing educational programs, especially within the context of emergency nursing.