Teknologiset innovaatiot ja niiden hyödyntäminen monikanavaisessa asiakaspalvelussa
Hirsilä, Inka; Jokelainen, Juuso (2024)
Hirsilä, Inka
Jokelainen, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636065
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee laajasti asiakaspalvelun ja teknologian yhteensopivuutta monikanavaisessa palveluympäristössä. Työn taustalla ovat digitalisaation myötä muuttuneet vaatimukset asiakaspalvelulle. Asiakkaat toivovat palvelukokemukselta saumattomuutta ja yhtenäisyyttä riippumatta siitä, mitä yhteydenottokanavaa tai –tapaa he käyttävät. Työn tavoitteena oli tutkia monikanavaisuuden haasteita ja sen tarjoamia mahdollisuuksia sekä miten nämä teknologiset ratkaisut voivat tukea yrityksiä yhdistämään eri asiakaspalvelukanavat toimivaksi kokonaisuudeksi.
Työn teoreettinen tausta koostui teknologian kehityksestä, kuten asiakkuudenhallintajärjestelmistä ja tekoälypohjaisista ratkaisuista. Menetelminä työssä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta sekä tapaustutkimuksia kolmelta eri toimialalta, jotka toivat esiin käytännön esimerkkejä onnistuneista monikanavaisista asiakaspalveluratkaisuista. Tässä osiossa aineistoa on kerätty myös S-ryhmän sisäisistä kanavista ja haastattelemalla anonyymisti useita asiantuntijoita, jotka työskentelevät aiheeseen liittyvissä tehtävissä. Vaikka lähteet olivat organisaation sisäisiä, ne sisältävät julkista tietoa, joka on kaikkien saatavilla.
Tulokset osoittavat, että monikanavaisuuden suurimmat haasteet liittyvät eri kanavien integraatioon ja johdonmukaisen asiakaskokemuksen varmistamiseen. Teknologioiden, kuten CRM-järjestelmien ja chatbottien hyödyntäminen, voi parantaa palveluiden laatua ja saatavuutta, mutta niiden tehokas käyttö vaatii selkeän strategian ja riittävästi resursseja. Työntekijöiden näkökulmasta haasteet voivat aiheuttaa kuormitusta, varsinkin, jos järjestelmät eivät ole saumattomasti integroituja tai jos koulutusta ei ole riittävästi. Tekoäly voi automatisoida tulevaisuudessa monia rutiinitehtäviä, vapauttaen työntekijöiden aikaa monimutkaisempiin tehtäviin, mutta tämä edellyttää jatkuvaa koulutusta ja sopeutumista uusiin teknologioihin.
Työn teoreettinen tausta koostui teknologian kehityksestä, kuten asiakkuudenhallintajärjestelmistä ja tekoälypohjaisista ratkaisuista. Menetelminä työssä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta sekä tapaustutkimuksia kolmelta eri toimialalta, jotka toivat esiin käytännön esimerkkejä onnistuneista monikanavaisista asiakaspalveluratkaisuista. Tässä osiossa aineistoa on kerätty myös S-ryhmän sisäisistä kanavista ja haastattelemalla anonyymisti useita asiantuntijoita, jotka työskentelevät aiheeseen liittyvissä tehtävissä. Vaikka lähteet olivat organisaation sisäisiä, ne sisältävät julkista tietoa, joka on kaikkien saatavilla.
Tulokset osoittavat, että monikanavaisuuden suurimmat haasteet liittyvät eri kanavien integraatioon ja johdonmukaisen asiakaskokemuksen varmistamiseen. Teknologioiden, kuten CRM-järjestelmien ja chatbottien hyödyntäminen, voi parantaa palveluiden laatua ja saatavuutta, mutta niiden tehokas käyttö vaatii selkeän strategian ja riittävästi resursseja. Työntekijöiden näkökulmasta haasteet voivat aiheuttaa kuormitusta, varsinkin, jos järjestelmät eivät ole saumattomasti integroituja tai jos koulutusta ei ole riittävästi. Tekoäly voi automatisoida tulevaisuudessa monia rutiinitehtäviä, vapauttaen työntekijöiden aikaa monimutkaisempiin tehtäviin, mutta tämä edellyttää jatkuvaa koulutusta ja sopeutumista uusiin teknologioihin.