Ensihoitajien kokemuksia simulaatiokoulutuksesta
Kuronen, Olli (2014)
Kuronen, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ensihoitajien kokemuksia simulaatiokoulutuksiin osallistumisesta Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Tavoitteena on osaamisen lisääminen ja potilasturvallisuuden sekä potilashoidon parantaminen Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Tutkimustehtävinä on tuoda esiin ensihoitajien kokemuksia simulaatiokoulutuksista ja löytää näistä kokemuksista simulaatiokoulutusta estäviä ja edistäviä tekijöitä.
Simulaatiokoulutus on koulutusmuotona yleistynyt terveysalalla huomattavasti. Suosion myötä simulaatiokouluttamisen haasteet ovat tulleet ajankohtaiseksi. Simulaatiokoulutus antaa mahdollisuuden oppia uutta jo opitun aiemman tiedon tueksi. Oppiminen tapahtuu realisoimalla aiempaa tietoa simuloituja tilanteita harjoittelemalla. Tämän vuoksi simulaatiokoulutuksissa tulee huomioida oppijoiden taustat, hallita opetettava asia, sekä ymmärtää simulaatiokoulutuksen pedagogiikkaa
Aineisto kerättiin teemahaastatteluina Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Haastatteluihin osallistui kahdeksan ensihoitajaa. Aineisto analysoitiin abduktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset yhtyvät aiempaan tietoon hyvästä simulaatiokoulutuksen järjestämisestä. Analyysin tuloksena kokemukset edistävistä ja estävistä tekijöistä jakautui kirjallisuudesta löydettävissä oleviin viiteen yläluokkaan, jotka olivat perehdytys, sisältö toistettavuus, palaute ja luottamus. Tulosten perusteella ensihoitajat ajattelivat positiivisesti simulaatiokoulutuksesta, mutta suhtautuivat tämän järjestämiseen ja onnistumiseen varsin epäluuloisesti. Estävinä tekijöinä nähtiin riski joutua tentattavaksi Tästä johtuen epäonnistumisella koettiin olevan seurauksia. Kokemusten mukaan yksi simulaatiokoulutuksen edistäviä tekijöitä oli hyvä tavoitteet selvittävä perehdytys.
Opinnäytetyön perusteella hyvässä simulaatiokoulutuksessa kiinnitetään huomiota koulutuksen sisältöön, perehdytykseen, simulaatioharjoitukseen ja palautekeskusteluun. Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella jatkokehittämishaasteita ovat simulaatiokoulutuksen sisällyttäminen vuosittaisen koulutussuunnitelmaan sekä riittävä resursointi simulaatiokoulutuksen järjestämistä varten.
Simulaatiokoulutus on koulutusmuotona yleistynyt terveysalalla huomattavasti. Suosion myötä simulaatiokouluttamisen haasteet ovat tulleet ajankohtaiseksi. Simulaatiokoulutus antaa mahdollisuuden oppia uutta jo opitun aiemman tiedon tueksi. Oppiminen tapahtuu realisoimalla aiempaa tietoa simuloituja tilanteita harjoittelemalla. Tämän vuoksi simulaatiokoulutuksissa tulee huomioida oppijoiden taustat, hallita opetettava asia, sekä ymmärtää simulaatiokoulutuksen pedagogiikkaa
Aineisto kerättiin teemahaastatteluina Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Haastatteluihin osallistui kahdeksan ensihoitajaa. Aineisto analysoitiin abduktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset yhtyvät aiempaan tietoon hyvästä simulaatiokoulutuksen järjestämisestä. Analyysin tuloksena kokemukset edistävistä ja estävistä tekijöistä jakautui kirjallisuudesta löydettävissä oleviin viiteen yläluokkaan, jotka olivat perehdytys, sisältö toistettavuus, palaute ja luottamus. Tulosten perusteella ensihoitajat ajattelivat positiivisesti simulaatiokoulutuksesta, mutta suhtautuivat tämän järjestämiseen ja onnistumiseen varsin epäluuloisesti. Estävinä tekijöinä nähtiin riski joutua tentattavaksi Tästä johtuen epäonnistumisella koettiin olevan seurauksia. Kokemusten mukaan yksi simulaatiokoulutuksen edistäviä tekijöitä oli hyvä tavoitteet selvittävä perehdytys.
Opinnäytetyön perusteella hyvässä simulaatiokoulutuksessa kiinnitetään huomiota koulutuksen sisältöön, perehdytykseen, simulaatioharjoitukseen ja palautekeskusteluun. Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella jatkokehittämishaasteita ovat simulaatiokoulutuksen sisällyttäminen vuosittaisen koulutussuunnitelmaan sekä riittävä resursointi simulaatiokoulutuksen järjestämistä varten.